Brand på ett fartyg ute till havs, stora mörka rökmoln stiger från elden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Oljetankern Stena Immaculate har börjat brinna efter en kollision med ett lastfartyg i Nordsjön öster om Yorkshire i Storbritannien. Foto: Bartek Smialek via PA/AFP

Oljetanker och lastfartyg har kolliderat i Nordsjön

Uppdaterad
Publicerad

Oljetankern Stena Immaculate började brinna efter en kollision med lastfartyget Solong i Nordsjön öster om Storbritannien.

36 personer har förts till säkerhet på land. En person från lastfartyget Solongs besättning saknas, rapporterar Sky News.

Oljetankern fraktade flygbränsle åt USA:s militär.

Larmet om olyckan kom 10.48 på förmiddagen, svensk tid. Bilder från platsen visar hur rök och flammor slår upp från den 183 meter långa oljetankern. En stor räddningsoperation bestående av helikoptrar, flygplan och båtar med utrustning för att släcka bränder skickades till platsen.

Stena Immaculate används för att frakta flygbränsle på uppdrag åt det det amerikanska försvarsdepartementet. USA har flera flygbaser i Storbritannien.

Lastfartyget Solong, registrerat i Portugal, fraktade bland annat 15 containrar med det giftiga ämnet natriumcyanid. Det är inte känt om Solongs last hamnat i vattnet.

Insatser har inletts för att försöka begränsa läckage av bränsle och kemikalier.

Besättningen i säkerhet

Ett 30-tal personer från de två besättningarna har förts till land i den närmaste hamnen i Grimsby på den brittiska östkusten.

Erik Hånell, vd för Stena Bulk som deläger Stena Immaculate, bekräftar för BBC att besättningen på oljetankern ska vara i säkerhet.

– Såvitt jag förstår är alla i säkerhet, säger Lena T Alvling, presskontakt på Stena Bulk till SVT.

Dimma när fartygen kolliderade

Det är inte känt vad som orsakade olyckan. Stena Immaculate hade färdats från Grekland till hamnen i Hull och låg vid tillfället stilla, ungefär 1,5 mil från kusten. Solong färdades norrifrån på väg från Skottland till Nederländerna i en hastighet av 16 knop, vilket är normalfart.

Martyn Boyers, hamnchef i Grimsby, säger till Sky News att det var relativt gynnsamt väder med omkring två meter höga vågor vid tillfället.

– Det enda är att det var väldigt mycket dimma den här morgonen. Men alla fartyg nu har all nödvändig utrustning såsom radar för att navigera. Så det är en väldigt, väldigt ovanlig och tragisk olycka, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.