”Sidor och webbplatser som publicerar eller delar falska nyheter får minskad distribution och kommer att begränsas”, varnar Facebook. Foto: Pixabay/Faksimil/Privat

Facebook varnar för artikel om dansk munskyddsstudie: ”Fake news”

Uppdaterad
Publicerad

När man försöker dela en artikel från den konservativa brittiska tidningen The Spectator på Facebook möts man av en skarp varning. Artikeln handlar om en dansk studie om munskydd, och en uppmaning att gå in på en faktakontrollssajt som underkänner studien dyker upp. SVT Nyheter har rapporterat om exakt samma studie, med en liknande rubrik, men den artikeln går att dela helt utan varningar.

Arbetet med att hindra spridningen av desinformation och falska nyheter har inneburit många säsonger av svettig panna och huvudvärk för Facebook och dess vd Mark Zuckerberg.

Företagets hantering har anklagats för att vara godtycklig och i alltför hög grad fokuserad på den engelsktalande världen.

En engelskspråkig Spectator-artikel om en dansk munskyddsstudie flaggas med en ”fake news”-varning, medan en svenskspråkig SVT-artikel om samma studie passerar obemärkt.

Spectator-artikeln som Facebook varnar för, och SVT-artikeln. Foto: Faksimil

Vad kan skillnaden bero på? Och vad finns det för risker för ett sociala medier-företag att faktakolla kontroversiella eller komplexa ämnen?

– Det är väldigt mycket makt som Facebook har, och de har intresse av att inte vara transparenta, ett intresse av att göra det svårt för oss att förstå hur de fungerar, säger Johan Farkas, som forskar om desinformation i digitala medier vid Malmö universitet.

SVT har sökt Facebook.

I videon ovan förklarar han varför Facebook agerar som de gör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.