En flygkrasch på Toronto Pearson i Kanada har väckt internationellt intresse. Av oklar orsak kraschade planet på väg ner och hamnade uppochned på landningsbanan, vilket slutade i att 76 passagerare och fyra i besättningen hängde som fladdermöss från taket.
18 fördes till sjukhus, men endast tre skadades kritiskt.
Det har spekulerats i att kraftiga vindar orsakade kraschen. 32-34 meter per sekund har uppmätts på platsen. Men den teorin håller inte, menar oberoende flyganalytiker Jan Ohlsson.
– Det ska inte vara ett problem att landa i det här läget, säger han.
Å andra sidan kan försämrad sikt ha spelat in, fortsätter Ohlsson, och en optisk illusion i snöstormen kan ha fått landningsbanan att verka närmare än vad den var.
Därför la sig planet på rygg
På videoklipp kan man se planet plötsligt tappa höjd. Ögonblick senare slår landningsställen ner i marken och går av.
– Det kommer ned så pass hårt att det tippar vingen som bryts av. Även stjärtpartiet bryts, säger Jan Ohlsson.
Det krävs inte mycket tippning för att vingarna ska slå i på just den här flygmodellen, enligt honom. Brytningen leder till att planet voltar. Ohlsson jämför det med hur en bil slår runt när det inte finns någonting som tar emot.
– Hade båda vingarna slagits av så kunde planet ha rullat ett varv till.
Skrovet räddade liv
Att ingen dött kan bero på flera faktorer. Ohlsson berättar att flygmodellen anses ha ett stabilt skrov, det används bland annat i Skandinavien. Att det håller och att personer var fastspända räddade liv, menar han.
– Om vi säger att en buss eller ett tåg hade vält och rullat ned i en ravin, samma sak så att säga, så hade du garanterat haft dödsoffer.
Han tror även att besättningens snabba agerande och det faktum att planets motorer satt högt upp i aktern, och inte under vingarna som på andra plan, bidrog till det låga antalet skadade.
Mänskliga faktorn sannolik orsak
Att ett plan voltar på det här sättet är ovanligt, men Nordamerika har utsatts för flera flygolyckor på senare tid. Något som enligt Ohlsson kan bottna i många nyanställda, både på mark och i luften, efter pandemin.
En nedisning skulle kunna leda till att planet plötsligt dyker, men det sker oftast inte i den temperatur som rådde och är därför osannolikt. Mer troligt är det att den mänskliga faktorn spelade in, säger Jan Ohlsson.
– Sannolikheten för att det har något med mänskligt handhavandefel i cockpit att göra är relativt hög.