Det var strax efter klockan 09 på söndagen lokal tid som planet under landning fick problem med mekaniken. Det gled i hög fart över landningsbanan innan det kraschade in i en avskiljningsmur och fattade eld.
Branden släcktes inom en timme, men planet totalförstördes. 175 passagerare och fyra ur besättningen har hittats döda, meddelar räddningstjänsten vid 21-tiden lokal tid.
Två personer räddades från flygplanet. De rapporterades vara medel- till allvarligt skadade. Planet lyfte från Thailands huvudstad Bangkok. Nästan samtliga resenärer var sydkoreanska medborgare, två personer var från Thailand, enligt nyhetsbyrån Yonhap.
Räddningstjänsten: Kan bero på en fågelkollision
Det är inte klarlagt vad som orsakade flygkraschen men bilder från olyckan visar att landningsstället inte var utfällt när planet i snabb fart gled över flygbanan.
Kontrolltornet skickade ut en varning till piloten om fåglar klockan 08.57, två minuter senare anropade flygplanet ”mayday”. Fem minuter senare inträffade flygkraschen enligt transportdepartementet, skriver Yonhap.
– Flygplanet fick landningstillstånd 08.54 och gjorde ett första landningsförsök men efter att ha fått meddelade om fågelrörelser uppstod ett problem och flygplanet accelererade igen och var tvunget att gå runt sin tidigare kurs, säger Yoo Kyung-Soo, ansvarig för flygsäkerhet på en presskonferens.
Flygexperten: Muren spelar en avgörande roll
Flygexperten Jan Ohlsson säger att flygolyckan väcker många frågor. Trots planets höga fart på landningsbanan, tror Jan Ohlsson att det hade kunnat sluta annorlunda.
– Den här muren spelar en avgörande roll för hur det här avslutas. Det är där planet blir ett eldhav, säger han i SVT:s livesändning.
För att en kollision med fåglar ska orsaka stora skador, krävs det att de är både stora och många till antalet, säger Jan Ohlsson.
– En fågelkollision ska inte behöva leda till den här katastrofala avslutningen. Det är inte helt ovanligt och leder i regel inte till dödsfall.
En av de vanligaste flygmodellerna
Planet från det sydkoreanska flygbolaget Jeju Air, var av modellen Boeing 737-800. Modellen är en av de vanligaste när det gäller medellånga flygdistanser.
– Det är en säker flygplanstyp och bra i haverisammanhang där man har gjort sådana här typer av buklandningar, säger Jan Ohlsson.