Brandmän arbetar vid vraket av ett kraschat flygplan som har tagit mycket skada efter en brand, med delar av planet delvis förstörda och rök som fortfarande stiger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”När det sker så här allvarliga olyckor så är det sällan en enskild orsak”, säger Martin Olsson. Foto: HAN MYUNG-GU

Flygsäkerhetsexperten efter olyckan i Sydkorea: Sällan en enskild orsak

Uppdaterad
Publicerad

Efter att två passagerarplan från Jeju Air fått liknande problem med sina landningsställ – det ena med fatala konsekvenser som följd – har Sydkorea inlett en inspektion av samtliga Boeing-plan av typen B737-800.

– När det sker så här allvarliga flygolyckor och incidenter är det sällan, eller nästan aldrig, en enskild orsak, säger flygsäkerhetsexperten Martin Olsson.

Ytterligare ett passagerarplan från det sydkoreanska flygbolaget Jeju Air – av samma modell som det som kraschade under söndagsmorgonen – ska under en flygning på måndagen ha haft problem med sitt landningsställ.

Sydkoreas ställföreträdande president president Choi Sang-Mok har därtill gett order om en genomlysning av landets flygsäkerhet, rapporterar BBC. På måndagen beordrade han en säkerhetsinspektion av alla Boeingplan av modellen B737-800 som för närvarande är i drift i landet.

Flygolyckan i Sydkorea

Det sig om 101 flygplan från sex olika företag, enligt Joo Jong-Wan, chef för flygavdelningen vid transportdepartementet.

Drygt ett dygn efter den dödliga flygplansolyckan på Muan International Airport, då 179 människor miste livet, befinner sig Sydkorea i landssorg.

Martin Olsson, tidigare vd på ett företag som arbetar med säkerhet på landningsbanor, vill inte föregå utredningen men säger i Morgonstudion att den 3 kilometer långa landningsbanan borde ha varit mer än tillräcklig för den aktuella flygplanstypen.

– Men såklart, om man inte har några hjul att sätta ner på landningsbanan, man kan aktivera bromsar och så vidare, så har man mer eller mindre tappat kontrollen.

”Ska inte finnas på landningsbanan”

Många frågar sig också vad den mur av sten och betong, som flygplanet kraschade in i, över huvud taget hade där att göra.

– En mur ska ju inte finnas på landningsbanan. Det finns ett gediget och rigoröst internationellt regelverk kring hur en flygplats och landningsbana ska designas för att undvika den här typen av hinder, säger Olsson.

Den internationella standarden förkortas Resa – Runway and and safety area – och innebär att det ska finnas en säkerhetszon i början och slutet av landningsbanan.

– När man tittar lite närmare på videofilmen så kan man tydligt se att flygplanet lämnar landningsbanan, åker ut på gräsområdet, som ska vara den här skyddsbarriären, och sen in i en mur.

Han vill inte gå så långt som att peka ut den specifika flygplansmodellen.

– Det är tydligt att något har skett under inflygningen. Så jag vågar inte spekulera i det.

Rapporter har kommit om fåglar i luften under söndagens flygkrasch. Fågelangrepp och huruvida planets kontrollsystem var inaktiverat eller inte är något av det som nu undersöks.

Boeings svar om säkerhetsinspektion

Boeing skriver i ett mejl till SVT Nyheter att frågor om inspektionerna av flygplansmodellen hänvisas till Sydkoreanska myndigheter.

”Vi är i kontakt med Jeju Air angående flight 2216 och är redo att stödja dem. Vi uttrycker våra djupaste kondoleanser till de familjer som förlorat sina nära och kära och våra tankar går till passagerarna och besättningen”, skriver Boeing i mejlet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygolyckan i Sydkorea

Mer i ämnet