Den norska robotbestyckade fregatten Helge Ingstad används både till ubåtsjakt och ytstrid och bär luftvärn.
– Norrmännen har byggt fem sådana här fregatter som huvudsakligen är byggda i Spanien och de är fina och moderna och utrustade med potent radar, säger den säkerhetspolitiske experten Robert Dalsjö på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
Helge Ingstad är ett modernt örlogsfartyg som sjösattes 2009 och som nyligen är certifierat att delta i Natos Standing Maritime Group 1, som är en viktig del av Natos insatsstyrka. Fartyget ska ha hög beredskap och snabb reaktionstid.
Fartyget har kapacitet för mellan 8 och 32 robotar, beroende på vilken storlek som väljs.
Daljsö säger att han inte kan minnas att en sådan allvarlig olycka med ett robotbestyckat örlogsfartyg inträffat i Sveriges närområde.
– Något liknande har inte inträffat i vår del av världen i modern tid – vad jag kan minnas.
Han uttalar sig då om Östersjön, Barents hav, norska havet, Nordsjön och angränsande delar av Nordatlanten. Han törs dock inte uttala sig om Medelhavet.
USA:s marin drabbad
Däremot har amerikanska marinens örlogsfartyg varit inblandade i flera allvarliga olyckor i andra delar av världen. Detta resulterade i att högt uppsatta chefer i marinen fick lämna sina uppdrag.
– Det blev stort rätt och räfst och rättarting i amerikanska flottan som omdanade sitt system.
I juni 2017 krockade jagaren USS Fitzgerald med ett containerfartyg utanför Japans kust. Två månader senare, i augusti, kolliderade jagaren USS McCain med en oljetanker i Malackasundet nära Indonesien.
17 besättningsmän omkom i olyckorna.
– Dels hade man nedprioriterad sjömanskap och dels hade man väldigt högt tempo. Besättningarna låg ute väldigt lång tid. De var trötta och okoncentrerade.
Robert Dalsjö undviker att spekulera i eventuell orsak till olyckan i Norge, men tillägger att Norge har haft svårt att bemanna fartygen. Norge hade endast haft tre besättningar till fem fregatter, berättar Robert Dalsjö.
Det har varit svårt att rekrytera besättningar eftersom villkoren inom off-shore industrin (olja) varit bättre.
– Det kan innebära att just nu är erfarna besättningsmän en trång sektor – men det vet jag inte, tillägger han.
Ingen transponder
Enligt NRK har inte Helge Ingstad haft sin transponder påslagen under hela färden, vilket kan ha bidragit till olyckan. Men Robert Dalsjö anser att det finns logiska skäl till att ha transpondern avslagen under en stor militärövning.
– Jag tror att de marina fartygen stänger av dem ofta under övningar. Om de ska vara fiendestyrka så kan de inte visa var de är. Det vore som att smyga på en fiende i skogen och ha en ”saftblandare” på huvudet.