För idrottsstjärnor, skådespelare, youtubers och kändisar kan antalet följare på sociala medier vara avgörande för att få sponsorkontrakt och jobberbjudanden. En ny marknad har därför växt fram de senaste åren för dem som vill ta en genväg och köpa till sig mängder av fejkade följare.
Miljontals fejkade följare
The New York Times har granskat en av giganterna på marknaden, det amerikanska företaget Devumi. Enligt tidningen har företaget sålt över 200 miljoner fejkade Twitterföljare till en rad skådespelare, idrottsstjärnor, företagsledare, så kallade influencers, politiker och journalister. Även den kinesiska staten är kund hos Devumi för att få upp antalet följare till sin statliga nyhetsbyrå Nya Kina.
Företaget rör sig i en gråzon mellan vad som är lagligt eller olagligt. New Yorks lokala åklagarkammare har meddelat att den ska utreda om företaget kan ha begått brott när de stulit människors identiteter på sociala medier. Twitter har gått ut med ett uttalande om att Devumi och liknande företag strider mot Twitters regler.
Kopierar riktiga användare
Det fungerar så att Devumi skapar ett Twitterkonto. Sedan tar de profilbilder från riktiga Twitteranvändare. De kopierar den riktiga användarens Twitternamn, sånär som på några enstaka ändringar i stavningen. Och så kopieras texten i den riktiga användarens profil. Sedan går boten i gång och börjar följa kontot som kunden valt ut och retweetar därefter meddelanden från alla möjliga konton.
Enligt vissa bedömare, skriver New York Times, kan det finnas uppemot 48 miljoner fejkade användare på Twitter. Twitter hävdar att antalet fejkkonton är betydligt lägre.