Kahina Bahloul har studerat islamologi vid École pratique des Hautes Études i Paris och är den första kvinnan i Frankrike att officiellt få titeln imam.
Hon bär själv inte slöja – och menar att det inte finns något stöd i koranen för att kvinnor skulle vara tvingade att göra det.
– Jag anser att slöjan inte är en religiös skyldighet. Jag har studerat texterna noggrant och jag menar att den koranska texten inte tvingar kvinnan att dölja håret, säger hon i en intervju i den franska tv-kanalen BFM.
Välkomnar homosexuella
Kahina Bahloul tillhör en ny progressiv riktning inom islam som utmanar de traditionella tolkningarna. Hennes vision är att starta en ny moské som välkomnar homosexuella och där män och kvinnor ber tillsammans i gemensamma lokaler.
Redan i lördags hölls en sådan bön inför drygt 60 män och kvinnor, sida vid sida, av de två självutnämnda franska imamerna Anne-Sophie Monsinay och Eva Janadin.
Den feministiska muslimska rörelsen återfinns också i Köpenhamn, där imamen Sherin Khankan 2016 öppnade moskén Mariam med enbart kvinnliga imamer. Även i Berlin finns sedan 2017 en liberal moské som drivs av imamen Seyran Ateş, där bönerna är könsblandade och hbtq-personer är välkomna.
Utmanar auktoriteten
Kvinnor som är imamer är i sig inget nytt fenomen och de flesta imamutbildningarna är öppna för alla.
Att kvinnor leder en moské, predikar för könsblandade grupper och gör egna tolkningar av islam är däremot ovanligt, enligt Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet.
– I och med att männen haft tolkningföreträde har de inte gett kvinnor rätten att komma med egna tolkningar. Nu kommer kvinnorna och säger att de har en egen åsikt och tolkning. Det är utmanande och får marken att gunga under den här auktoritetens fötter, säger Mohammad Fazlhashemi.
”Hämtar legitimitet från religionen ”
Många av de saker som de nya kvinnliga imamerna vill förändra har redan lyfts från akademiskt och sekulärt håll. Viktigt att poängtera är därför att det nu handlar om troende, lärda muslimer som gör egna tolkningar av sin religion, säger Mohammad Fazlhashemi och utvecklar:
– De hämtar legitimitet från religionen och dess urkunder och har en fast grund i den islamiska teologin. Det är inte lätt att avfärda som om de bara inte förstått.