• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Här är appen som får två miljoner nya användare – varje dag

Uppdaterad
Publicerad

I tv-inslag och i artiklar nämns ofta appen Telegram som en källa för nyheter, bilder och videos från Ukrainakriget. Enligt ukrainska Kateryna Boyko, medieforskare vid Uppsala universitet, rusade användningen av chattappen i landet över ett natt.

– Det här är det sociala mediet nummer ett när det kommer till Ukrainakriget.

Enligt analysföretaget Sensortower ökade nedladdningarna av appen Telegram med 89 procent i Ukraina under de tre första veckorna efter invasionen, jämfört med samma tidsperiod veckorna innan.

Och enligt siffror från Telegram själva har appen globalt sett haft 2,5 miljoner nya nedladdningar om dagen under inledningen av mars.

Ökad popularitet i kris och krig

Telegram är ofta ett populärt verktyg när många människor vill ta del av stora mängder information på ett anonymt och diskret sätt. Till exempel ökade nedladdningarna av appen med över 320 procent under den första månaden av protesterna i Hongkong 2019.

Ukrainska medieforskaren Kateryna Boyko menar att Telegram inte var särskilt populärt i Ukraina före kriget, men att det nu är en stor del av mångas vardag. Men appens ofiltrerade och anonyma flöde kan också skapa en del problem.

– Det finns en ocean av information och en del av den är väldigt viktig, men det finns också väldigt mycket skit. Det är viktigt att komma ihåg.

Hör medieforskaren och ukrainskan Kateryna Boyko berätta om appens succé och se hur appen funkar i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.