Holstebro på Jylland har drygt 35.000 invånare. Problemet med segregation i skolan finns här, liksom i många andra städer. I det så kallande ”Trekantsområdet”, en kilometer från de mest centrala delarna, bor många invandrare. Här ligger också Sct Jørgens skole.
Andra modersmål
När antalet invandrare steg började föräldrar med heldansk bakgrund välja bort Sct Jørgens skole för sina barn. Pötsligt fanns det klasser där 80 procent av eleverna inte hade danska som modersmål, eller var tvåspråkiga elever, som man föredrar att kalla dem här. Då reagerade kommunen och började föra en dialog med föräldrarna.
– Både de danskspråkiga och de tvåspråkiga föräldrarna anser att det är ett problem om man har för många tvåspråkiga i en klass. Gränsen går nog vid cirka 30 procent, säger Torben Gudiksen, ordförande i Barn- och Ungdomsnämnden.
Kvotering
Åtgärden blev att man kvoterade. Högst 20 procent av eleverna i varje klass i de kommunala skolorna ska vara barn med annat modersmål än danska.
– Men vi har också satt upp en politisk målsättning om minst fem procent tvåspråkiga, därför att vi gärna vill att barnen ska möta barn som de senare möter i livet, säger Torben Gulliksen till SVT Nyheter.
Elever flyttas
Nyordningen gäller fem skolor i stadens mer centrala delar, och inte i övriga delar av kommunen. Det gäller heller inte fri- eller privatskolor. Elever flyttas nu mellan skolorna. På sikt ska Sct Jørgens skole stängas.
En av de skolor som nu tar emot elever från Trekantsområdet är Rolf Krakeskolan, som ligger tre kilometer bort.
– Jag har tidigare varit på Sct Jørgens skole och har upplevt de språkliga utmaningar vi har haft där, och jag tycker det fungerar väldigt bra här, säger Tina Poulsen, pedagog på Rolf Krakeskolen.
Enighet
Beslutet att kvotera togs i total politisk enighet i kommunen och även föräldrar, barn och skolpersonal tycks i stort sett vara eniga om att kvoteringen är bra.
– Det är bra för mina barn att de kommer i kontakt med barn från andra länder och kulturer. Men det är kanske inte särskilt bra för de barn som tas bort från sin lokala miljö och tvingas åka buss till ett helt annat ställe, säger Marco de Kegt, som har sina barn på skolan.
Inväntar resultat
Nyordningen infördes till höstterminsstarten för drygt en månad sedan.
– Det är för tidigt att kunna se några resultat. Men vi vet att klasser i balans, som har en bra fördelning av pojkar och flickor, svaga och starka elever, klarar sig bättre, säger Michael Gravesen, skolchef i Holstebro kommun.