Det Floridabaserade bolaget har hand om biluthyrningsmärken som Hertz, Dollar och Thrifty, och har fört samtal med kreditgivare sedan man i april inte kunde betala sina skulder till företag som man leasar sina fordon från.
Kraschade under pandemin
Innan pandemin slog till med full kraft gick Hertz starkt, uppger företaget i ett uttalande, med en omsättning som ökade sex respektive 8 procent i januari och februari.
Men covid-19 orsakade en ”plötslig och dramatisk” påverkan på efterfrågan på resor, och fick bolaget att krascha ekonomiskt.
Bolaget har en skuld på 18 miljarder dollar och 38 000 anställda världen över, men det är bara verksamheten i USA och Kanada som nu berörs.
Hertz hade lyckats förhandla till sig ett uppskov till kreditgivarna, som gick ut på fredagen. Och förhandlingarna om ytterligare förlängning strandade, uppger amerikanska medier.
Begär skydd
Företaget har nu lämnat in begäran om konkursskydd till en domstol i Delaware, enligt det så kallade elfte kapitlet. Det motsvarar ungefär en företagsrekonstruktion, och innebär att företaget kan fortsätta att vara verksamt samtidigt som man försöker att lösa de ekonomiska problemen.
Begäran om konkursskydd innebär att Hertz är en av de mest högprofilerade företagskollapserna till följd av coronakrisen.
Hertz i Sverige uppger att verksamheterna i Norden inte påverkas direkt av vad som händer i USA, eftersom verksamheten bedrivs som en franchise av ett dotterbolag till Volvo Cars.
”Våra franchiserättigheter påverkas inte av utvecklingen i USA och vårt fokus är precis som tidigare att parera coronapandemin och ta hand om våra kunder och medarbetare på ett bra och säkert sätt” sade Hertz Sveriges vd Mattias Wäne i ett pressmeddelande från 5 maj.