Ubåten, med 44 besättningsmedlemmar ombord, har varit försvunnen utanför Argentinas kust sedan i onsdags. Det sista meddelandet som emottogs från ubåten indikerade att ett elektroniskt fel inträffat ombord. Det är dock oklart i vilken utsträckning felet påverkat ubåten och vilka system som slagits ut. Ubåtens luft räcker till för att hålla besättningen vid liv i sex-sju dagar – förutsatt att brand eller vatteninsläpp inte inträffat ombord – och tros alltså ta slut under onsdagen.
– Vi är i en kritisk fas, särskilt med tanke på syret. Vi har inte fått kontakt med någonting som kan vara San Juan-ubåten, säger Enrique Balbi, talesperson för den argentinska flottan.
Fyra tusen personer från sju länder arbetar dygnet runt med sökandet, uppger den argentinska flottan enligt ABC News. Sökinsatserna har försvårats av hård väderlek. Under onsdagen rapporterade den argentinska tidningen Clarín att ett sökområde upprättats runt en nyupptäckt värmesignal från havet – senare under dagen dementerade dock den argentinska flottan att det rör sig om den försvunna ubåten.
Tre scenarier
Under onsdagsmorgonen deltog Nils Bruzelius, pensionerad kommendör och tidigare ubåtskapten, i SVT:s Morgonstudion. Han förklarade att det finns tre sannolika förklaringar till vad som hänt ubåten.
– Det troligaste scenariot är att de fått kortslutning i batteriet, vilket leder till elektriska bränder. Ett annat scenario kan vara att någon av torpederna exploderat, vilket inträffade på den ryska ubåten Kursk som sjönk år 2000. Det tredje är vatteninbrott, säger Nils Bruzelius.
– Elektriska bränder kan man försöka släcka, det finns inbyggda och bärbara släckningssystem. Det är dock svårt att komma åt när det brinner i kablage bakom paneler. Om torpeder exploderar finns inget att göra. Är det vatteninbrott finns det länspumpar, man kan blåsa tankar och dylikt, så då finns det goda möjligheter. Enligt uppgift har ubåten rapporterat kortslutning i batterier, det vill säga brand, och intagit ytläge – därefter har de försvunnit från ytan. Det är märkligt.