Färgerna, produkterna och förpackingarna påminner om det svenska möbelvaruhuset och det är inte en slump.
– Vi är inte Ikea, vi strävar efter att vara som Ikea. Vi har våra egna varumärken, våra egna varor, säger Swed House generaldirektör Mamedali Kasymov till Reuters.
Han hävdar att företaget även säljer originalartiklar, som de kommit över från den svenska möbeljätten.
– Ingen förbjöd oss att göra detta, säger Kasymov.
Stor marknad
Ikea stängde sina möbelvaruhus i Ryssland i mars förra året. I mitten av juni samma år beslöt möbeljätten att sälja sina fabriker och minska sina lager i landet och i juli meddelade företaget att de produkter man haft kvar i lager skulle säljas via nätet i Ryssland.
Den belarusiska kopian planerar att öppna fem butiker i Moskva, innan man expanderar till andra ryska regioner nästa år.
– Vi tittar nu på om det bara handlar om ren inspiration eller om det också rör sig om varumärkesintrång, säger Jakob Holmström, pressansvarig vid Inter Ikea Group, till TV4 Nyheterna.
Det är oklart hur företaget har kommit över de påstådda Ikeaprodukterna.
Ryssland var en av Ikeas största marknader.