I Iran har bensinpriset gått upp med 40 procent det senaste året. Det är omvärldens sanktioner mot landet som fått priserna att skena. På en bensinstation i Teheran träffar vi Matin Hagikarim som berättar att hon tar bilen så lite hon kan eftersom det blivit så dyrt att köra.
– Vi har verkligen varit under press. Allt har blivit dyrare. Men vi måste klara av att leva så vi försöker minska våra kostnader på alla sätt och fokusera på det allra nödvändigaste, säger hon.
Oljeexport – trots prisras
I mitten på januari i år lyftes omvärldens sanktioner mot Iran efter att landet uppfyllt kraven i kärnenergiavtalet som blev klart i somras. Avtalet ska hindra Iran från att utveckla kärnvapen.
Samtidigt som sanktionerna lyftes föll världsmarknadspriset på olja till den lägsta nivån på 15 år.
Bilderna av supertankers redo att lämna Irans oljehamn Khark i Persiska viken fick världens ledande oljeländer att gå samman och be Iran att hålla tillbaka sin oljeproduktion. Eftersom överskottet av olja är stort på världsmarknaden finns en oro att priset på olja ska falla fritt.
Men ekonomen Saeed Laylaz, som vi träffar i Teheran, förklarar att Irans mål är det motsatta. Landet vill nu snabbt öka exporten av olja.
– Iran vill exportera minst lika mycket olja som man gjorde före sanktionerna sattes in och exporten bromsades, säger Saeed Laylaz och tillägger:
– Vi kan exportera olja till ett så lågt pris som tio dollar per fat.
OPEC:s vädjan ”ett skämt”
Irans oljeminister Bijan Zangeneh kallade nyligen OPEC-ländernas vädjan till Iran om att hålla tillbaka oljeproduktionen för ”ett skämt”.
– Länder som själva producerar tio miljoner fat olja per dag har bett Iran att frysa sin produktion till en miljon fat, sade han med en tydlig syftning på Irans ärkefiende Saudiarabien.
Matin Hagikarim säger att hon personligen hoppas på en bättre vardag när Iran nu öppnas upp och får exportera.
– Vi vill såklart exportera vår olja, men även andra saker. Jag hoppas att det betyder mer jobb för oss iranier, säger hon.