Isis snabba militära framgångar beror till stor del på organisationens väl genomtänkta finanser.
– Det är helt avgörande för organisationen att ha den här finansieringen. Den är nödvändigt för att kunna bygga upp en stat och infrastruktur. Det ger också tillgång till vapen som Isis behöver när medlemmarna krigar på så många fronter, säger Magnus Ranstorp, terrorismforskare vid Försvarshögskolan.
Medan al-Qaida och andra terrororganisationer till stor del varit beroende av privata donationer från förmögna individer i bland annat Gulfstaterna har Isis snabbt gjort sig ekonomiskt oberoende. Isis intäkter är ofta lokala och kommer i huvudsak från tre affärsområden.
Oljan viktigast
Den största intäktskällan är oljeverksamheten. Nära Isis-kontrollerade staden Raqqah i Syrien utvinner organisationen runt 30.000 fat olja om dagen utöver ett halvdussin andra oljefält Isis tagit över. Och just nu pågår strider kring Iraks största raffinaderi, Baiji. Om Isis får kontrollen över raffinaderiet kan deras intäkter öka kraftigt.
Den andra intäktsområdet är plundringar, kidnappningar och försäljning av stulna antikviteter. Isis säljer även amerikanska fordon som organisationen kommit över i Irak.
Tredje finansieringssättet är skatter. Isis inför den muslimska allmoseskatten zakat på tio procent i de områden som gruppen erövrar. Enligt lokala polischefer hade Isis skatteintäkter på uppskattningsvis 50 miljoner kronor varje månad från företagare i Iraks nästa största stad Mosul, innan Isis tog över kontrollen helt.
Miljardtillgångar
Isis totala tillgångar är svårbedömda. Men olika militära källor uppskattar deras tillgångar till mellan flera hundra miljoner och en miljard dollar. Även siffror runt två miljarder dollar har nämnts.
Terrororganisationens intäkter finansierar bland annat deras uppskattningsvis tio tusen soldater med en lön på runt 500 dollar i månaden. Men också moderna vapen och administrationen av hela byar och städer.
Isis skiljer sig också från al-Qaida när det gäller transparens. al-Qaida-ledare skickade då och då videokassetter med dålig kvalitet till tv-stationer. Isis däremot uppdaterar ständigt sitt Twitterkonto, högupplösta attentatfilmer läggs ut på Youtube, organisationen producerar dessutom rekryteringsfilmer och tidskrifter på engelska och i deras årsredovisningar på flera hundra sidor beskrivs ingående verksamheten och olika operationer och framgångar. Årsredovisningarna påminner till stor del om internationella börsbolags rapporter.
Pr-strategin är en viktig del av finansieringsmodellen. Allt för att visa vart pengarna går och för att öka finansiärernas vilja att fortsätta betala.
– Isis har mycket skickligt paketerat sin egen logga. Organisationen paketerade nyligen också sitt eget pass, säger Magnus Ranstorp.