– Om vi får uppgifter om att svenska vapensystem används i en konflikt, så undersöker vi dem med hjälp av UD, de svenska underrättelsemyndigheterna och våra partners inom EU. Om uppgiften bekräftas måste vi avgöra om användningen är legal eller om den strider mot internationell humanitär rätt. Är kränkningarna allvarliga får vi stoppa ytterligare export av vapen till landet som begår kränkningarna.
Wieslander säger att det enda som ovillkorligt måste leda till exportförbud är ett vapenembargo från FN. Ett sådant exempel var kriget i Jugoslavien i början på 90-talet.
I alla andra fall råder villkorliga regler, en avvägning mellan säkerhets- och försvarspolitiska intressen å ena sidan och utrikespolitiska hänsyn å den andra. Avgörande är också hur det köpande landet använder vapnet.
– Det land som använder ett vapen ska välja ett militärt mål. Men om också civila drabbas så måste det ändå vara en en påtaglig militär och direkt nytta av vapeninsatsen. Så det är inte per automatik olagligt bara för att civila drabbas. Men urskiljningslösa anfall i stor omfattning är inte tillåtna.