Jonathan Sundqvist, 27 år, möter upp i fiket på stadsbiblioteket i Uppsala. Han har tidigare pluggat statsvetenskap och japanska i Lund. I somras började han på en kurs i programmering på nätet, ledd av David Evans, professor vid universitetet i Virginia, USA.
– Det som lockar mig är just att första steget att ta de här kurserna är litet. De är utformade så att man får snabb feedback. Man blir engagerad på ett annat sätt, får testa på saker och se om man greppat det man just sett., säger han.
Allt från litteratur till datavetenskap
I augusti flyttade Virginia Grande, 25 år, till Uppsala från Madrid i Spanien, för att läsa sista året på sin masterutbildning inom data- och systemvetenskap. Vid sidan av den utbildningen har hon börjat på flera så kallade MOOCs – massive open online course. Det har blivit allt från litteratur vid universitetet i Michigan till kurser i datavetenskap vid Stanford.
– Jag tycker verkligen om att alla får tillgång till utbildning. Det enda du behöver är en dator och sedan kan du lära dig vad du vill, säger hon.
Virginia Grande tror att utvecklingen av MOOC kommer att förändra undervisningen på universiteten. Och det är inte för att få kunskap universiteten kommer att behövas.
– Det du behöver är en handledare. Det finns massvis av kunskap därute och du behöver någon som talar om vilka delar som är okej och vilka delar som inte är det, säger hon.
Validering snart möjligt
Nätkurserna blir ett komplement, som Virginia Grande dock gärna tar upp i sitt CV. Även Jonathan Sundquist ser ett värde med att läsa en MOOC, även om den inte ger några högskolepoäng.
– Just att man får lära sig nya saker är värt det. Och det kommer att öppnas upp flera möjligheter där arbetsgivare säger att om man gått det här och det här eller om man kan börja mäta det man lärt sig på olika ställen, så kommer det att bli mer accepterat också, säger han.
Nästa steg är precis det, och det är inte långt bort. De stora aktörerna som samlar toppuniversitetens utbud av kurser på nätet, arbetar för att det nästa år ska bli möjligt att få det man läst validerat. Dessutom försöker de hitta sätt att matcha studenter med arbetsgivare.
Få kunskap när du vill
Jonathan Sundqvist är nästan klar med sin kurs i programmering. I framtiden hoppas han kunna använda det han lärt sig i yrkeslivet. För Virginia Grande blir nästa MOOC troligtvis internets historia.
– Du kan bredda din kunskap, när du vill. Vill du kolla en föreläsning mitt i natten, eller när du äter frukost, så kan du göra det. Det är mycket trevligt, säger hon.