Här sponsrar Kina anti-Nato-propaganda på Facebook

Publicerad

Sedan Rysslands invasion av Ukraina får ryska statliga medier inte längre annonsera på Facebook.

– I och med det har kinesiska statliga medier istället gått in och fyllt tomrummet, säger Jojje Olsson, journalist och författare, till SVT Nyheter.

Enligt SVT Nyheters kartläggning har sidor som Facebook betecknar som ”statskontrollerad media från Kina” vid flera tillfällen sponsrat engelskspråkiga inlägg med anti-Nato-budskap på sociala medier-plattformen under den senaste månaden.

Att sponsra ett inlägg innebär helt enkelt att man betalar för att ge sitt budskap större spridning, och nå ut till människor som inte följer ens sida. Detta görs oftast med traditionell reklam – men även stora mängder politiskt innehåll förekommer.

Annonser med politiskt innehåll ska kunna ses av alla i Metas annonsbibliotek, även när annonsen inte längre är aktiv. Tanken är att användare själva efteråt ska kunna se vilka politiska budskap som en sida har sponsrat, hur mycket pengar som spenderats, och vilka grupper i vilka regioner som inläggen nådde.

Men de kinesiska Nato-annonserna försvinner från annonsbiblioteket, direkt efter att de inte längre är aktiva.

I ett mejl till SVT Nyheter skriver en talesperson för Meta, som äger Facebook, att de kinesiska sponsrade Nato-inläggen inte bryter mot deras annonseringsregler. Man skriver även att ”Facebooks auktoriseringsprocess” inte används i alla länder, vilket innebär att inte politiska inlägg i alla länder sparas i annonsbiblioteket.

Se SVT:s genomgång av de sponsrade Nato-inläggen i videon ovan, och hör Jojje Olsson berätta vad kinesiska staten vill uppnå med dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.