I dag har stora världsartister inte bara fans, de har ett helt dedikerat community bakom sig. Lady Gaga har sina ”little monsters”, Beyonce har ”BeyHave” och Taylor Swift har sina ”Swifties”.
Dessa fangrupper har ett eget konsertmode som modevetaren Emily Dahl förklarar, är en förlängning av artistens scenuttryck och visuella identitet.
Tidigare handlade konsertmodet istället mer om att stilmässigt tillhöra artistens subkultur.
– Om du gick på en Depeche Mode-konsert så kanske du hade en Depeche Mode-jacka, men du hade nog en mer utpräglad stil som föll under deras genre.
Hemligt språk
Konsertkläderna i dag grundar sig i gemenskap och Emily Dahl menar till och med att kläderna nästan fungerar som ett hemligt språk. Inom exempelvis ”Swiftie”-communityt används mycket symbolik baserat på hennes låtkatalog, tidigare konserter och händelser i hennes liv.
– Det blir som ett språk där de talar med varandra via sina klädval. Att se någon annan, känna igen referensen och tala med varandra nästan som i en hemlig kod. Det skapar en väldigt stark gemenskap i en fandom på en sådan konsert.
”Du går inte bara på konsert för att uppleva konserten”
Emily poängterar att man behöver inte vara uppklädd för att känna att man passar in i sammanhanget, men att det blir svårt att vara allt för ledigt klädd.
Särskilt på en konsert där artisten har en mer utpräglad fanbase eller tydlig estetik.
– Det är en tillställning. Du går inte bara på en konsert för att uppleva konserten, utan du går dit för att uppleva festen, gemenskapen och dela upplevelsen med andra likasinnade. Då blir det viktigt att också vara klädd därefter.