Kommunikationsprofessorn om den virala bilden på blodiga stridspiloten

Uppdaterad
Publicerad

En blodig selfie tagen av en ukrainsk stridspilot som skjuter sig ut från sitt jaktplan har blivit viral den senaste veckan och piloten har utsetts till ”ukrainsk hjälte” av Ukrainas president.

Kommunikationsprofessorn Mats Bergman ser en trend där internetfenomen allt oftare integreras i officiell informationskrigsföring.

– Den här typen av symbolik är viktig. Den ger helt klart ett ansikte åt kampen.

Den 12 oktober blev Vadym Voroshilovs jaktplan träffad av en kamikazedrönare under ett flyglarm. Planet fattade eld och han beslöt sig för att skjuta ut sig själv ur planet.

Medan han seglade mot marken tog han en bild på sig själv för att skicka till kollegorna för att visa att han överlevt. Bilden fick stor spridning på sociala medier och Vadym Voroshilov har hjälteförklarats av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

– Det finns ett behov av att lyfta upp den här typen av figurer som hjältar. Det anspelar på folks känslor, att den vanliga människan kan bli en hjältefigur, säger Mats Bergman, biträdande professor i kommunikation på Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet.

Symbolik sprids på internet

Sedan Rysslands invasion av Ukraina har flera bilder och klipp fått stor spinn i sociala medier. Ett exempel är rörelsen kring bokstaven ”Z” som fick stor uppmärksamhet tidigare i år. På kort tid blev bokstaven en symbol för den ryska extremhögern och en del av det ryska informationskriget och propagandan.

Mats Bergman ser en tendens där virala företeelser mer frekvent används i den officiella informationskrigsföringen.

– Vi har sett många fall där symbolik först sprids på sociala medier innan den når den officiella informationskrigsföringen. De tar fasta på det här och lyfter fram de här fallen eller symbolerna, säger Mats Bergman.

Kan bilden på den blodiga piloten ses som propaganda? Hör kommunikationsprofessorn berätta i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.