De könsstereotypa äggen i rosa och blå förpackningar har skapat ilska i både Sverige och Norge. Bilder på äggkartongerna har börjat spridas på nätet och många menar att de bidrar till att förstärka könsroller där flickor ska vara söta prinsessor och pojkarna tuffa sjörövare.
På det norska livsmedelsföretagets Facebooksida har ilskna reaktioner strömmat in.
”Jag försöker ständigt att lära mina barn att pojkfärger och flickfärger inte finns och att man måste lita på sig själv när man ska förmedla vilka färger och intressen man har. Genom att producera könstereotypa äggkartonger blir det jobbet svårare och det tycker jag är trist”, skriver en norsk förälder på sidan.
”Rosa och blå ägg. Den typen av könsstereotyper trodde jag att vi hade lämnat bakom oss. Detta var extremt”, skriver en annan.
Överraskade
Men på företaget Nortura, som ligger bakom äggkartongerna, är man förvånad över de reaktioner man fått.
– Vi ville locka barn att handla ägg och valde därför ett formspråk som vi trodde skulle appellera barn. Vi trodde inte att det skulle bli sådant ramaskri, vi är lite överraskade, säger Ellen Flø Skagen, informationschef på Nortura.
Kan ni förstå reaktionen?
– Jag kan tycka det är en lite överdriven reaktion. All barnkultur är könsstereotyp och stiliserad med färger och form. Detta var bara ett test och därför gjorde vi ingen djup analys. Det är en viktig samhällsdiskussion men vi är ingen stor leverantör av barnprodukter.
De nya äggkartongerna är ett test som genomförs i sju butiker i Oslo-området i samarbete med en butikskedja, där barnen själva ska få plocka äggen i kartongen. Nortura planerar ingen förlängd kampanj eller att äggen ska säljas på fler ställen.