I Maryland ligger i dag shoppingcentret White Flint Mall tomt och övergivet. Belysningen är fortfarande påslagen, men butikerna är stängda och rulltrapporna står stilla. Tiden och utvecklingen har sprungit ifrån de stora köpcentren.
– Bilismen och en rad andra faktorer skapade en stor tillväxt i förorterna. Köpcentren fyllde ett behov. Men demografi och konsumtionsmönster förändras, och i dag är vi på väg tillbaka till stadskärnorna. Det är lite av samma utveckling som europeerna har haft under en period – att skapa centralt belägna samlingsplatser, säger David Dochter, vd för Cushman & Wakefield Retail Services.
Inte sedan 2009 har det byggts några nya shoppingcenter liknande White Flint i USA. Det finns dussintals så kallade ”dead malls”, tomma och övergivna köpcenter. De har inte klarat att överleva i ett detaljhandelslandskap som håller på att förändras.
”Måste ge en upplevelse”
Men förorternas köpcenter är inte helt ute ur leken. I en förort till Washington finns Mosaic District, som liksom de nya shoppingcentren inne i stadskärnorna, blandar bostäder och kontor med butiker. Tanken är att skapa en lockande shopping-upplevelse.
– Människor shoppar inte längre bara för att konsumera. De vill ha en upplevelse och då måste vi ge dem det, genom exempelvis hur vi utformar lokalerna och vilka hyresgäster vi har. Vi försöker skapa en upplevelse som ger människor anledning att komma hit, säger Reed Kracke, utvecklingschef på Mosaic District.
Och kunderna verkar hålla med honom om att satsningen är riktig.
– Jag föredrar detta – här kan man promenera omkring, det finns många aktiviteter och många affärer, säger en kvinna.
Och en annan säger:
– Jag tror att det här är mer populärt och det är mer modernt.