Kvarlevor efter 215 barn funna vid tidigare skola i Kanada

Uppdaterad
Publicerad

Kvarlevor av 215 barn, vissa så unga som tre år, har hittats vid en stängd internatskola för urinvånare i västra Kanada.

Fyndet av kvarlevorna på skolområdet gjordes med hjälp av georadar, enligt ett uttalande från Tk’emlups te Secwepemc, en av de största grupperna urinvånare i British Columbia.

Internatskolan Kamloops Indian Residential School byggdes 1890 och ingick i det numera avskaffade skolsystemet i Kanada. Skolsystemet, som byggdes på att barn tvingades separera från sina familjer, bestod av över 100 religiösa skolor. 1996 stängdes den sista skolan och därmed upphävdes även det forna skolsystemet i landet. Uppskattningsvis ska 150 000 barn ha satts in på internatskolor mot sin vilja.

Enligt en rapport som publicerades 2015 förekom det fysiska och sexuella övergrepp på skolan, kombinerat med konsekvent förnekande av barnens egna kulturer och språk, skriver Reuters.

– Detta är en smärtsam påminnelse om våra mörka och skuldfyllda kapitel i vår historia, sade premiärminister Justin Trudeau efter uppgifterna om fynden.

Tk’emlups te Secwepemc ska nu tillsammans med rättsläkare undersöka massgraven vidare i ett försök att ta reda på mer om vad som hände barnen. En fullständig rapport om upptäckten publiceras om en månad.

Fakta: Kanadas ursprungsbefolkning

Ursprungsbefolkningen i Kanada består av tre grupper: First Nations (landets indianfolk), inuiter och métis (personer som har blandat ursprung).

Majoriteten (970 000 av cirka 1,7 miljoner) av landets ursprungsbefolkning är så kallade First Nations.

Urinvånarnas rättigheter regleras i flera olika lagar, men diskrimineringen fortsätter att vara ett problem. Regeringen har också fått kritik för planerna på att dra flera olje- och gasledningar genom naturområden som bebos av urinvånare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.