”USA har långt mer pressande problem än klimatkrisen”. Orden yttrades nyligen på republikanernas konvent. Och med en pandemi, rasmotsättningar och en djup arbetslöshet så har USA, liksom många andra länder i världen, fått enorma problem på halsen.
Men det finns länder som ser krisen som en möjlighet till en omstart med grön profil. Portugal har oväntat seglat upp som en grön förebild inom EU. 2019 var Portugal ett av de länder som sänkte sina CO2 utsläpp mest inom EU, med över åtta procent. Portugisiska regeringen har bestämt att 2030 ska 80 procent av landets energi komma från förnybar energi.
Banbrytande grön teknik
Man är på god väg och har nått 60 procents energi från förnybart. Bakom siffrorna ligger en rad nysatsningar på banbrytande grön teknik.
EDP, det statliga portugisiska energibolaget, är ett av de få europeiska energibolag som gått med i EU:s allians ” Green post-corona recovery”. I samarbete med holländska och italienska bolag satsar EDP på att bygga en vätgasindustri i staden Site. Den ska symboliskt nog byggas på samma mark som ett av landets sista kolkraftverk, som stängas i januari 2021.
Grön vätgas har av EU pekats ut som en viktig nyckel till att EU ska nå målet med klimatneutralitet till 2050. Tack vare snabbt sjunkande elpriser på vind-och solceller kan den tidigare så dyra vätgasen nu bli kommersiellt gångbar.
Kolkraften har å andra sidan börjat bli olönsam på grund av höjda priser på utsläpp.
Nyligen invigde EDP en av världens största havsbaserade vindkraftsparker som kommer förse 16 000 villor med el. Ett kommersiellt vågkraftverk ska invigas nästa år, utifrån en analys att havet är som ett gigantiskt batteri där vågornas energiinnehåll är långt tätare än sol-och vindkraften.
Enligt den portugisiska energistrategin ska vågkraft och vätgas jämna ut energiflödet de dagar sol– och vind ger en ojämn leverans.
Klimatoro i Portugal
Med havsnivåhöjningar, torka och alltfler skogsbränder är Portugal hårt drabbat av ett förändrat klimat. Det driver på regeringens klimatstrategi. Portugiserna är också de som uttrycker mest oro inom EU, nästan nio av tio uppger att klimatförändringarna är ett ” mycket allvarligt problem”, enligt en undersökning av Eurostat.
Även Portugals klimatpolitik rymmer paradoxer. Beslutet att bygga en ny flygplats utanför Lissabon kommer att öka flygtrafiken. Planerna för att sänka transportsektorns koldioxidutsläpp är inte övertygande. Och regeringens planer att använda EU:s coronastöd för att utvinna mineraler ur havsbotten får kritik av landets miljörörelse.
Den tillfälliga nedgång av utsläpp som kunde mätas under coronapandemin är på väg upp igen. Industrier och transportsektorn har börjat pumpa utsläpp igen.
Stöd kan göpra klimatprojekt
Gigantiska statliga coronaanslag kommer skapa ekonomier på steroider. Enbart i EU finns nya coronaanslag på 750 miljarder euro att hämta för krisande länder.
Men ur coronapandemins tragedi kan klimatsmarta och jobbskapande nya industriprojekt växa sig starka. Det visar exemplet Portugal.