Flygbild över infarten till Suezkanalen där en mängd skepp väntar på att kunna fortsätta sina lasttransporter. Foto: Mahmoud Khaled/AP/TT , Mohamed Elshahed/AP/TT

Oklart när lastfartyget i Suezkanalen kan komma loss

Uppdaterad
Publicerad

Det stora containerfartyget som ligger på tvären i Suezkanalen har väckt enorm uppmärksamhet och fått stor påverkan på världshandeln. Redan nu väntar över 300 fartyg på att få passera, enligt Suezkanalens myndighet SCA. Men det ser ut att kunna dröja ytterligare några dagar.

Lastfartyget Ever Given gick på grund i tisdags och har suttit fastkilat i den 17 mil långa Suezkanalen sedan dess.

Det 400 meter långa, grundstötta fartyget är inte skadat, enligt den japanska ägaren. Men det flyter ännu inte. Enligt fartygets tekniska chef har det försök som gjorts hittills misslyckats.

– Fartyget tar inte in vatten. Det finns inga problem med dess roder och propellrar. När det väl flyter igen bör det kunna fungera. Vi fortsätter arbetet med att ta bort sediment från och med nu, med ytterligare muddringsverktyg, säger Yukito Higaki, president för Shoei Kisen KK, som äger fartyget.

Bland annat tyska Deutsche Welle har rapporterat att lastfartyget skulle kunna fortsätta sin färd under lördagen, men det är flera experter skeptiska till.

Hundratals fartyg väntar

14 bogserbåtar är just nu involverade i arbetet, 9 000 ton barlastvatten har släppts ut, och enligt den egyptiska myndigheten SCA som ansvarar för Suezkanalen måste 15 till 20 tusen kubikmeter sand grävas bort, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Samtidigt försvåras arbetet av starka tidvattenströmmar och kraftiga vindar.

Om nuvarande försök att få loss fartyget misslyckas kan det bli tal om att försöka lätta på lasten och flytta några av de 18 300 containrar ombord, något Osama Rabie, ordförande för SCA, säger att man hoppas kunna undvika.

Över 10 procent av den globala handeln uppskattas gå genom Suezkanalen. På lördagsförmiddagen väntade redan 321 fartyg på att komma in eller få fortsätta genom den viktiga farleden, uppger Reuters.

Enligt Suezkanalmyndigheten kan tekniskt fel eller den mänskliga faktorn ha orsakat att lastfartyget gick på grund, rapporterar Reuters.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.