Fartyget som sitter fast är så stort att det blockerar annan trafik att komma fram i kanalen. Det här får konsekvenser för världshandeln, eftersom trettio procent av hela världens containerlast passerar genom Suezkanalen. I onsdags steg oljepriset som en konsekvens av att fartyget grundstötte.
– Det finns beräkningar som visar på förluster på motsvarande tio miljarder dollar per dygn, så det finns en oro att konsumenterna ska få betala i form av högre priser längre fram, säger Stina Blomgren, Mellanösternkorrespondent.
Risk för korvstoppning
Fartyget som väger över 200 000 ton kan ta veckor att få loss vilket kommer skapa problem även för terminalerna som ska ta emot varorna i Europa, säger Fredrik Hermansson, VD för Greencarrier och agent för rederiet vars båt nu sitter fast.
– Jag ser inga problem med svenska terminaler och hamnar som gör ett fantastiskt jobb, men nere på kontinenten kan det bli oerhört svåra störningar framöver, där det kommer bli korvstoppning att hantera fartygen när de väl kommer loss, säger han i Morgonstudion.