Sergio Pininfarina vars familjeföretag harvarit inblandad i designen av en lång rad klassiska sportbilar, framföralltfrån Ferrari, tog över som ordförande efter sin far 1966. Då hade han sedan barnsbenfostrats till att en dag ta över familjeföretaget som grundades redan på1930-talet. Pininfarinas design utmärktes framförallt av de mjuka aerodynamiskalinjer som idag blivit en självklar del i försöken att konstruera bensinsnålarebilar. Från början handlade det dock lika mycket om jakten på den sköna som omjakten efter fart och god bränsleekonomi. Ett tidigt exempel på denna strävanvar Cisitalia 202 som när den såg dagens ljus 1947, framstod en osedvanligtfuturistisk design. Dess linjer står sig fortfarande mot dagens moderna bilar,en tidlös skapelse i fullkomlig harmoni på fyra ekerförsedda hjul.
Formgav Volvo C70
Under Sergio Pininfarinas farväxte företaget till att så småningom producera 50.000 bilar, men några av demest kända karosserna ritades för andra biltillverkare som Ferrari, Maserati,Rolls-Royce, MG och faktiskt också för Volvo, vars C70 togs fram i samarbete medPininfarinafabriken.
Men Pininfarinas inflytande övervärldens bildpark sträcker sig långt bortom extrembilarna. Sergio Pininfarinadesignade personligen flera kända ”folkbilar” som Fiat 124 spider ochPeugeot 406 coupe.
Han var också entongivande person inom italiensk och europeisk politik och förärades denitalienska hederstiteln senator på livstid. Sergio Pininfarina satt också invald i EU-parlamentet fördet italienska liberala folkpartiet åren 1979 till 1988.
Precis som många andra företag,drabbades Pininfarina hårt av den ekonomiska nedgång som följde i finanskrisensspår 2008. Företaget tvingades skära ner dramatiskt och omstrukturera sig, menlyckades tvärtemot många av sina konkurrenter att överleva. I dag ledsföretaget av Sergios son Paolo Pininfarina.