Livestreaming har varit en uppgående trend under flera år men under coronapandemin tog det verklig fart.
Streamingtjänsten Twitch, som bland annat livesänder musik, konst, resestreams och naturstreams, hade fem miljarder visningstimmar det andra kvartalet i år. Det är en ökning med 56 procent från det första kvartalet. Och om man jämför det med det andra kvartalet 2019 är det en ökning med två miljarder visningar.
Naturstreaming ökar i popularitet
Kategorin ”Resa och utomhus” har varit en av de mest populära kategorierna sedan tidigare. Men på grund av att färre reser under pandemin har det ersatts med naturstreaming – som är en favorit hos många.
Där har bland annat Nordens Ark i Bohuslän hängt på trenden och startat en streamingtjänst på Twitch.
Facebook gamings satsning
Även streamingtjänsten Facebook gaming har ökat markant med hela 75 procent mer andra kvartalet än första i år. Facebook gamings höga ökning tros bero på internationell marknadsföring, satsning på gamingappar och kändisturneringar.