Borg Meghezel ser ut som vilken fiskeby som helst i det egyptiska Nildeltat. Vid stranden reder fiskarna ut sina nät, och barn leker intill de små träbåtarna som ligger uppdragna på stranden.
Här träffar jag ”Amr” som förra sommaren gjorde den olagliga resan till Italien tre gånger. Enligt Amr var de flesta passagerarna syriska flyktingar. Men även flera egyptier och sudaneser fanns ombord.
– Det är vädret som avgör när resan äger rum. Nu är det vackert väder. Senast i går natt gick en båt med över 200 passagerare, säger han.
Färre båtar till Grekland
Resan över Medelhavet kostar motsvarande 35.000 kronor. Amr säger att fisket blivit allt svårare att leva på. Går smuggelresan bra kan han däremot tjäna motsvarande 30.000 kronor på två veckors arbete.
Männskosmugglingen från Egypten och grannlandet Libyen tros vara på väg att öka. Sedan EU tidigare i våras gjorde upp med Turkiet om att flyktingar som reser till Grekland från den turkiska kusten kan sändas tillbaka går allt färre båtar med flyktingar och migranter den vägen.
”De unga tjänar nästan ingenting”
Resan från Egypten till Italien tar mellan fem och sju dagar. Men det är en rutt som är betydligt farligare. FN:s flyktingorgan uppskattar att över 2500 människor drunknat på Medelhavet i år. Det är fler än vid samma tid förra året.
– Det har blivit svårare att leva på fisket. De unga tjänar nästan ingenting. Det är därför de jobbar med människosmuggling, säger Reda, som äger flera fiskebåtar i Borg Meghezel.
Hon är en betydande person i byn och har själv fått två båtar beslagtagna av myndigheterna efter att de stulits av människosmugglare. Det är åtminstone hennes version av vad som hänt.
Kan inbringa mycket pengar
Reda menar att alla byn vet vilka smugglarna är, men att de som tjänar stora pengar på resorna till Italien har kontakter och kan muta myndigheterna.
– Polisen kanske griper någon men det blir ingen dom, trots att så många dör på havet.
Reda säger att en enda resa till Italien kan inbringa motsvarande två och en halv miljon kronor. Ofta är besättningen på båtarna mycket unga, för att de ska få lägre straff om de åker fast.
Smugglaren är själv rädd
Amr säger att resorna varit svåra och att han själv var rädd en stor del av tiden.
– Ibland är vågorna höga och båten full, så den kan kapsejsa. Det är en situation som är svår att föreställa sig, säger han.
Vädret är vackert och om några dagar är det dags för Amr att göra resan igen. Jag frågar vad hans samvete säger efter att så många dött på Medelhavet. Jag får inget riktigt svar, men Amr berättar att hans storebror drunknade när den smugglarbåt han arbetade på kapsejsade förra året med fler än 500 människor ombord.
– När jag var ute till havs var jag mycket rädd, även min familj var rädda och grät. Vi kan inte hitta något annat jobb eller något annat att göra.