Amsterdam försöker nu på olika sätt att minska antalet turister med förbud och höjd turistskatt. Foto: Wikimedia commons

Amsterdam vill avskräcka turister med böter och skatter

Uppdaterad
Publicerad

Med skatter, förbud och böter vill nu Amsterdam avskräcka turister från att besöka det populära resmålet. Anstormningen av besökare har blivit så stor att staden nu överväger att stänga turistattraktioner.

Amsterdams turistansvariga har de senaste åren försökt att uppmuntra turister att besöka andra ställen än den omtyckta innerstans kanaler, krogar och berömda attraktioner.

Nu funderar man på att gå längre – att till och med stänga turistmagneter som Rijksmuseet och Van Goghmuseet under vissa tider. En av strategierna är höja turistskatten. En annan åtgärd är förbud mot nya hotellbyggen och souvenirförsäljning.

Unga män festar

Kampanjen ”Enjoy & Respect” riktar sig till unga män som gillar att besöka staden för att festa. De uppmanas att uppföra sig och inte skräpa ner, annars hotar böter. Appar försöker tipsa och dirigera de 18 miljoner turisterna i nya riktningar, ut ur stadskärnan. Antalet guidade turer begränsas, även antal nätter som får bokas via uthyrningstjänsten Airbnb.

Även i andra omtyckta storstäder, som Rom och Barcelona har lokalbefolkningen fått nog av besökare som stör och förstör. I massturismens spår ökar mat- och boendepriser, trängsel och nedskräpning. Å andra sidan är turismen en stor inkomstkälla som ger många jobb.

Hitta lösningar

Ett nystartat svenskt forskningsprojekt ska nu försöka hitta lösningar på problemen med massturism.

– Det har blivit billigt att resa och allt enklare att hitta information om olika destinationer. De stora besöksströmmarna kan leda till konflikter och det är utmaningar som även svenska städer måste hantera, säger Maria Månsson, forskare vid Lunds universitet.

Belastning i Sverige

Forskarna ska ta lärdom av erfarenheter från platser som Venedig, Amsterdam och Barcelona. I Gamla stan i Stockholm och i Visby på Gotland upplever man redan en hård belastning under vissa perioder. Det gäller även i vissa mindre orter i landet.

– Vi tittar till exempel på olika kommunikativa lösningar, där man kan använda medier eller influencers för att försöka styra besökare till olika platser, säger Maria Månsson till SVT Nyheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.