Medieforskaren Kristina Widestedt menar att det finns flera orsaker till att prins Philips död blivit en världsnyhet. Foto: SVT och Björn Sigurdsön/TT

Medieforskaren: Därför blir prins Philips död en global nyhet

Uppdaterad
Publicerad

70 års mediebevakning har gjort att hela världen har en särskild relation till prins Philip. Men även arvet efter det brittiska imperiet spelar roll för uppmärksamheten efter hans död, menar medieforskaren Kristina Widestedt.

Prins Philips död har uppmärksammats långt utanför Storbritannien och Europa. Händelsen toppar nyhetssajter över hela världen.

Det beror på två faktorer, enligt medieforskaren Kristina Widestedt vid Stockholms universitet. Den ena är prins Philips långa tid i offentligheten, något som är speciellt just för kungligheter, menar hon.

– Deras kändisskap varar under hela deras livstid, oberoende av deras karriärer. Under dessa 70 år har flera generationer hunnit skaffa sig en slags pseudopersonlig relation till prins Philip, som man gör med kungligheter, säger Widestedt och fortsätter:

– Det är en delvis medieskapad relation. Sedan har säkert folk stått utomhus och vinkat och sådana saker.

”Blir intressant för alla”

Den andra faktorn, som spelar stor roll för den globala uppmärksamheten, är arvet efter det brittiska imperiet, tror Widestedt.

– Även om det är överspelat har det en politisk betydelse. Och det här som vi ser nu är bara en blek skugga av vad som kommer hända den dagen drottning Elizabeth dör, säger hon.

Prins Philips närhet till monarken och de många resor paret gjort genom åren är också en viktig orsak till det globala intresset.

– Under dessa 70 år har de gjort statsbesök säkert över hela jorden och skapat politiska eller vänskapliga relationer mellan länder. Därför blir det här intressant för alla, säger Kristina Widestedt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.