Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Brit Stakston, mediestrateg, om problemen plattformen Twitter står inför just nu. Foto: SVT, CHRIS DELMAS/AFP/TT

Mediestrategen: Dags att lämna Twitter?

Uppdaterad
Publicerad

Sedan entreprenören Elon Musk tog över Twitter-rodret har det varit en minst sagt skakig resa. Och fler och fler börjar fundera över om det inte är dags att lämna plattformen.

– Elon Musk använder just nu Twitter som en lekstuga, det är som att han vill “flexa sina muskler”, säger mediestrategen Brit Stakston.  

Det första Elon Musk gjorde efter övertagandet av plattformen var att radikalt minska personalstyrkan. De pågående massuppsägningarna är inget unikt för Twitter, men att Musk sparkat så mycket som 80 procent av personalen märks, menar mediestrategen och den trogna Twitter-användaren Brit Stakston.

– Det är som att tjänsten hostar, jag får ett flöde jag inte känner igen alls, säger Stakston.

I ett uppmärksammat inlägg på Twitter har Stakston delat med sig av sina reflektioner kring att just lämna Twitter. Hon menar att det har varit svårt att förutse var den är på väg.

Verifieringsbockar och märkningar

I veckan har en rad amerikanska kändisar delat skämtsamma memes inför 20 april – datumet då alla konton som inte prenumererar på Twitter blir av med sin blå bock. Men vissa har reagerat annorlunda.

Chris Messina, mannen som populariserade användandet av hashtags på Twitter, meddelade att han tänker lämna Twitter när han blir av med verifieringsmärket.

Den skandalomsusade Twitter-vd:n uppges dock betala ur egen ficka för tre personers bockar: författaren Stephen King, skådespelaren William Shatner och basketstjärnan LeBron James, enligt TT.

– Bocken har varit en ganska så viktig trovärdighetsfunktion som andra plattformar tagit efter och nu har den reducerats till ett clown-märke. Alla som köper en verifieringsbock skrattar man ju åt just nu, säger Brit Stakston.

Överger plattformen

Utöver det har Musks beslut att inkonsekvent märka olika mediebolags konton med ”statsfinansierat” och ”offentligt finansierat” skapat kontroverser.

Amerikanska NPR och kanadensiska CBC hör till de senaste mediebolagen som nyligen aviserat att de antingen pausar eller överger plattformen helt. Här på hemmaplan har Sveriges radio meddelat att de lämnar plattformen på grund av tids- och resursbegränsningar och SVT Nyheter beslutade nyligen att stänga ned sina kommentarsfält på grund av bristande modereringsmöjligheter.

Under veckan twittrade S-profilen Annika Strandhäll dessutom att hon fått ”nog” av det hon beskriver som mobbning på plattformen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.