2015 avslöjades skandalen som fått namnet ”dieselgate”. Volkswagen erkände att man manipulerat mjukvara i 11 miljoner fordon för att klara gränserna för utsläpp av kväveoxid. Bilarna visade sig släppa ut upp till 40 gånger mer kväveoxid än den tillåtna nivån.
Grupptalan startar
Redan nu har flera åtal och rättsliga processer genomförts, och på måndagen dras en grupptalan mot Volkswagen igång som 450 000 människor står bakom. De anser att bilarna förlorat i värde, och de företräds av en konsumenträttsgrupp i den största rättegången hittills om avgasskandalen.
Ohederligt agerande?
Rätten ska utreda om Volkswagen medvetet agerat ohederligt och därmed orsakat ekonomisk skada för hundratusentals bilägare.
Fordonsjätten VW hävdar att man inte orsakat bilägarna någon skada men företaget har redan betalat ut 300 miljarder kronor i skadestånd till tusentals klagande.
Även några av koncernens toppchefer åtalades nyligen för att de inte informerat investerare om dieselskandalens omfattning.