Det var dyster läsning när klädjätten H&M presenterade sin kvartalsrapport på onsdagen.
Där framgår att bolaget gjorde en förlust på 1,389 miljarder kronor före skatt under perioden 1 december-28 februari. Det kan jämföras med samma period förra året då bolaget i stället gjorde en vinst på 2,5 miljarder kronor.
– Den här förlusten är ändå något mindre vad man hade väntat sig, säger SVT:s ekonomikommentator Kristina Lagerström i Morgonstudion.
Bojkottas i Kina
Den senaste veckan har modeföretaget utsatts för en bojkott i Kina till följd av uttalanden om tvångsarbete vid bomullstillverkning i landet.
Det har bland annat resulterat i att H&M:s butiksskyltar har tagits bort i flera provinser. Det är inte heller längre möjligt att gå in på företagets hemsidor i landet. Företagsnamnet är inte heller sökbart på sökmotorer.
Hennes & Mauritz har inte kommenterat utvecklingen i Kina i delårsrapporten. Däremot väntas de få frågor om det på en presskonferens under dagen.
– De har verkligen varit tysta och inte sagt någonting om det. Det är en väldigt känslig situation, säger Kristina Lagerström.
”Rävsax”
Kina står för fem procent av företagets omsättning. Landet bedöms inte heller som någon tillväxtmarknad för H&M.
Men oavsett om bojkotten är tillfällig eller inte väntas företaget ha fortsatta problem i landet, säger Kristina Lagerström, som menar att klädjätten sitter i ”en rävsax”.
– Det är svårt för dem att sälja i Kina just nu. Sedan vet vi inte hur den här konflikten kommer att utvecklas. Om det blåser över eller om den eskalerar och blir någonting värre, säger Kristina Lagerström.
Drabbats av pandemin
Ett värre problem för H&M är pandemin, som har resulterat i ett försäljningstapp på cirka 20 procent. Bolaget har under året fått statliga permitteringsstöd och skriver i rapporten att de hoppas på aktieutdelningar till hösten.
Men att allt mer av handeln sker online påverkar H&M:s butikskoncept fortsatt negativt, enligt Lagerström.
– Det är ett stort tapp. Men de har fått hjälp av statliga stöd, annars hade resultatet sett mycket värre ut, säger hon.
– Den allra största frågan är att vi handlar online mer och mer. Det är svårt för alla butikskedjor att hänga med i det.