En motorväg med solpaneler i vägbeläggningen testas i Shangdonprovinsen i Kina. En kilometer av motorvägen är täckt med ett hårt plastliknande material som skyddar solpanelerna.
Tanken är att solcellerna ska generera el till gatubelysning och vägkameror. Det är också möjligt att lägga in ljusmarkeringar i panelerna på vägen. Värme kan bidra till snösmältning och energin kan även användas till laddningstationer för elbilar.
Mindre underhåll
Det hårda material som används kräver inte samma underhåll som asfalt. Även om solpaneler sjunkit i pris är den höga kostnaden ännu det stora problemet.
Eftersom panelerna inte blir vinklade producerar de mindre el. Solkraftsvägar blir mindre effektiva eftersom de delvis är skymda av smuts, nederbörd och fordon.
– På sikt kan detta bli intressant, särskilt i länder där det råder brist på mark. Då kan det vara klokt att få ut energi av ytor som redan används som transportvägar, säger Johan Lindahl, talesperson för branschorganisationen Svensk solenergi, till SVT Nyheter.
I Nederländerna har man testat samma metod på cykelbanor. Ett franskt företag har utvecklat solkraftsvägar och parkeringsplatser i Frankrike, Kanada, Japan och USA, enligt New York Times. Ett EU-projekt i Portugal testar hur fordons rörelse kan alstra energi.
Men ännu ligger solkraftsvägar långt fram i tiden. Utvecklingen av solkraft påskyndas av nya EU-regler för mer grön energi.
Även öar med flytande solpaneler testas på många håll i världen, särskilt i länder med ont om mark. Yamakuradammen i Japan med 50 000 solpaneler ska generera elektricitet till 5 000 bostäder. I Storbritannien finns Queen Elizabeth-reservoaren som på 57 000 kvadratmeter kan försörja 1800 hem.
– Flytande solpaneler kan minska avdunstningen från dammar och kyls ner av vattnet och ger därför mer energi, säger Johan Lindahl på Svensk solenergi.