Norwegian har inga direktflyg till landet men flyger i normala fall över västra delarna i samband med flighter till Ungern och Turkiet.
– Generellt sett flyger vi inte speciellt mycket över Ukraina. Efter MH17-olyckan har vi undvikit de östra delarna av Ukraina, säger kommunikationsdirektören Esben Tuman till TV2.
Prioriterar evakueringar
Bland annat brittiska British Airways har tagit liknande beslut, medan nederländska KLM har bestämt sig för att stoppa alla flyg till landet.
Andra stora flygbolag, som till exempel SAS och Lufthansa, har däremot valt att fortsätta sina flygningar.
Deras beslut motiveras, enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll, förmodligen med att Ukraina inte räknas som en krigszon. Det gör att bolagen kan fortsätta att evakuera personer på myndigheternas listor.
– Flygbolagen följer internationella regler. Även om krigshotet är stort måste det som pågår definieras som en krigszon. Eftersom Ukraina inte gör det kan bolagen fortfarande flyga över regionen och prioritera evakueringen, säger Kjäll till SVT.
Påverkar biljettpriser
Ukrainas luftrum är i normala fall vältrafikerat. Ett förvärrat läge och ett eventuellt krig riskerar därför att få stora konsekvenser för den kommersiella flygtrafiken, fortsätter flygsäkerhetsexperten.
– Det skulle innebära att flygrutterna måste göras om så att man rundar Ukraina på olika sätt. Det tar tid att lösa och kostar pengar.
Omvägarna skulle, enligt honom, leda till större bränslekostnader och högre biljettpriser. Det skulle också innebära ökad belastning på angränsande flygplatser och trafikstockning.
– Om fler flygbolag beslutar att avbryta flygningarna kommer det att innebära en väldigt svår situation. Människor kommer inte ut ur landet utan flyg när i princip alla gränsövergångar är stoppade, säger Kjäll.
Konflikten i Ukraina på 60 sekunder: