Nu inleds rättegången i utsläppsskandalen ”dieselgate”

Uppdaterad
Publicerad

Nio miljoner människor köpte en Volkswagen-bil som de trodde var en miljövänlig dieselbil. Men den visade sig släppa ut betydligt mer än utlovat.

– Skandalen har blivit så mycket större än bara ett gigantiskt konsumentbedrägeri, säger SVT:s EU-reporter Christoffer Wendick i SVT:s Morgonstudion.

Under torsdagen inleds rättegången mot den tidigare vd:n och ett antal andra höga chefer.

Skandalen, som snabbt kom att kallas ”dieselgate”, briserade 2015. Då avslöjades att biljätten Volkswagen medvetet fuskat och gjort att deras dieselbilar visade upp betydligt mindre utsläpp av kväveoxid än vad de i själva verket släppte ut.

”En unik rättegång”

Volkswagen har förlorat omkring 300 miljarder kronor till följd av skandalen.

Den som pekas ut som huvudansvarig för fusket är den tidigare vd:n Martin Winterkorn. I en förlikning betalade han drygt 100 miljoner kronor till biltillverkaren.

SVT:s EU-reporter Christoffer Wendick är på plats i Braunschweig i Tyskland, industri- och forskningsstaden i sydöstra Niedersachsen, där rättegången inleds under torsdagen. Bara en liten bit från Wolfsburg där Volkswagen har sitt huvudkvarter.

– Nog är det en unik rättegång som ska inledas här, säger Christoffer Wendick.

– Domaren har beskrivit det här målet som ett misstänkt fall av grov organiserad brottslighet. Det är inte så att vi väntar oss att se några MC-västar eller gängtatueringar utan det är fyra förre detta chefer och ingenjörer från ett av världens mest kända bilföretag som kommer att ställas inför rätta.

Miljontals dieselbilar återkallades

Jonas Fröberg, motorjournalist på Dagens Nyheter, beskriver det som ”Tysklands största företagsskandal genom tiderna”.

– Men det är inte bara Volkswagen som har gjort det här, utan det är i princip alla biltillverkare. Det var en enorm skämskudde, för bilindustrin, för EU-topparna, för regeringarna och man återkallade nästan i hemlighet bilar, miljontals bilar, Mercedesar, Oplar, runt om i Europa, säger han i Morgonstudion.

Även svenska kunder har drabbats. De nio miljoner Volkswagen-bilar som rullades ut försämrade också luften betydligt mer än vad som var tillåtet, säger SVT:s Christoffer Wendick.

– Jag tror att det är därför som den här rättegången och den här skandalen har blivit så mycket större än bara ett gigantiskt konsumentbedrägeri.

Med 133 förhandlingsdagar och ett 40-tal vittnen som ska höras väntas rättegången pågå i minst två år.

I klippet ovan kan du höra Christoffer Wendick berätta om bakgrunden till själva skandalen.

Det här är Volkswagens ”dieselgate” på 60 sekunder :

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.