Dieselbilarnas vara eller inte vara har debatterats flitigt på senare tid. Tvivlet tog fart på allvar för drygt två år sedan då den så kallade ”dieselgate”-skandalen uppdagades. Det kom fram att flera biltillverkare hade fuskat i de obligatoriska utsläppstesterna.
Dieselmotorer skapar generellt mindre koldioxidutsläpp än bensindrivna motorer. Men utsläppen av så kallade kväveoxider är större. Hög exponering av kväveoxider kan ge hälsoeffekter i form av framför allt luftvägssjukdomar.
Manipulerad mjukvara i flera dieselbilar gjorde att funktioner som minskade utsläppen av kväveoxider slogs på när bilarna testades i laboratorier. Men när bilarna sen kom ut på vägarna slogs systemet av och utsläppen ökade.
Förtida dödsfall
Forskare har nu beräknat hälsoeffekterna i Europa av de här utsläppsfusken. Omkring 10 000 förtida dödsfall kan kopplas till utsläpp av kväveoxider och fina partiklar från dieselbilar. Runt 5 000 av dem hade kunnat undvikas om bilarnas utsläpp av kväveoxider hade motsvarat de värden som visats under testerna, menar forskarna.
Lena Nerhagen är forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och har studerat drivmedel och hälsoeffekter. Hon tycker att studien är väl genomförd och viktig men ser inte att dieselbilar skulle vara ett stort problem i Sverige.
– Man kan inte prata om det här som ett allmänt europeiskt problem utan måste ha en öppen diskussion om för- och nackdelar på varje plats. Dieselbilar har lägre koldioxid- och partikelutsläpp än bensinbilar, men högre utsläpp av kväveoxider. I Sverige är hälsoeffekterna av kväveoxider inte ett stort problem idag så kritiken av dieselbilar blir här överdriven, säger hon.
Optimera motorerna
Flest av de här förtida dödsfallen skedde i Italien, Tyskland och Frankrike, enligt studien som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Environmental Research Letters. Även om Sveriges befolkning inte drabbas lika hårt är det angeläget att någonting görs åt problemet på de platser där folkhälsan försämras.
– Det är viktiga fynd. Det finns goda belägg för att biltillverkare vid optimeringen av motorerna bör tänka på det här och minska utsläppen av både kväveoxider och fina partiklar för att minska hälsoeffekterna, säger Per Gustavsson, överläkare och professor i yrkes- och miljömedicin vid Karolinska institutet.
Se mer om fusket med utsläppen från dieselbilar och konsekvenserna av dieselgate i Dokument utifrån: Bilindustrins rökridåer (Diesel-gate) söndagen den 15 april 22.00 i SVT 2 eller på SVT Play.