Tidigare gynnades dieselbilsköpare av lägre skatter för sina låga utsläpp av växthusgaser i Sverige, men dieselbilen har stött på motgångar de senaste åren.
Avgasskandaler inom fordonstillverkare satte nytt ljus på halterna av skadliga kväveoxider – som var mer skadligt än man trott, framförallt i storstäder.
Mer fokus på hälsoaspekten
I vissa länder övervägs nu ett förbud mot diesel, men inte i Sverige. Här diskuteras så kallade miljözoner, där kommuner kan förbjuda bilar i vissa områden baserat på utsläppen, och regeringen väntas snart fatta ett beslut i frågan.
– Det har blivit mer fokus globalt på hur utsläppen påverkar hälsan än hur utsläppen påverkar klimatet. Men det har länge varit känt att diesel har högt utsläpp av kväveoxid. Svenska politiker har bara valt att fokusera på klimatet, säger Per Öhlund, utredare på sektionen för fordonsteknik vid Transportstyrelsen.
Enligt honom är det viktigt att skilja på lokala utsläpp av kväveoxider och partiklar som påverkar människors hälsa, och den globala klimatpåverkan genom utsläpp växthusgaser som koldioxid. Dieselbilar har lägre utsläpp av koldioxid, men högre halter av skadliga kväveoxider.
– Det är därför viktigt att ha en balansgång mellan dessa delar och inte strunta i det ena när regleringar görs, säger Öhlund.
Dieselbilar fortsatt populärt
Men trots skandaler och hot om miljözoner i svenska städer väljer många att köra diesel. Under 2017 minskade försäljningen av dieselbilar från 52 procent 2016 till 49 procent 2017 av det totala antalet sålda bilar i Sverige, enligt Trafikanalys.
Fortfarande verkar alltså den pågående debatten om dieseln inte påverka bilköpen.
– Man har arbetat hårt med att åtgärda bristerna, bland annat med nya testmetoder och ökat krav på dokumentation hos fordonstillverkarna. Det har lett till att de dieselbilar som säljs i dag är bättre än förut, säger han.
Men Per Öhlund tror inte på ett totalförbud mot diesel i Sverige.
– Det är fortfarande ett bra val när det gäller klimatpåverkan. Sedan är det en stor skillnad om du kör i en storstad där många bilar rullar per dag, än om du kör en dieselbil längs en väg i Norrlands inland, säger han.
Se mer om utsläpp och luftföroreningars påverkan på människors hälsa i Korrespondenternas avsnitt ”Till sista andetaget” i SVT Play
VW:s utsläppsbluff
Skandalen runt Volkswagen uppdagades 2015 när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat programvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.
Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.
Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts – vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.
Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det uppdagades ganska snabbt att så var fallet.
Källa: TT Nyhetsbyrån
Fakta: Miljözoner
Regeringen har i regeringsförklaringen lovat möjliggöra för kommuner att införa miljözoner från 2020.
Transportstyrelsen har förslagit att detta skall ske med två nya typer av zoner:
- Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
- Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.
Sen tidigare finns Miljözon 1, som innebär förbud för vissa lastbilar och bussar, infört i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.