Miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe, DUH, har stämt städerna Düsseldorf och Stuttgart för att de inte gjort tillräckligt för att få ner de höga nivåerna av kväveoxid. DUH har fått rätt i lägre instanser, och domsluten har överklagats till den högre domstolen i Lepizig.
Dom kan ge förbud
Domen öppnar möjligheter för städer och kommuner att besluta om körförbud mot dieselbilar som inte uppfyller den europeiska standarden för utsläpp, Euro 6. Tolv miljoner dieselbilar i Tyskland kommer då raskt att tappa i värde.
I Tyskland har nyregistreringen av dieselbilar sjunkit med 20 procent sedan avgasskandalen avslöjades för tre år sedan. Var tredje bil i landet är en diesel och av dem har 40 procent en Euro-5-motor.
Miljözoner diskuteras
I många tyska städer diskuteras att införa zoner med förbud, med undantag för nyttotrafiken.
I Sverige väntas regeringsbeslut som kan öppna för miljözoner i vissa städer.
Gränsvärden överskrids
Sedan många år överskrids gränsvärdena för kväveoxidutsläppen i många städer i Tyskland. Det är dieselfordon som anses stå för merparten, drygt 70 procent, av de hälsofarliga utsläppen. I 70 städer överskrids gränsvärdena, särskilt illa är det i München, Stuttgart och Köln.
Även EU-kommissionen har satt press på Tyskland och flera andra medlemsländer att åtgärda luftföroreningarna. Den tyska regeringen lade nyligen fram ett förslag om avgiftsfri kollektivtrafik i fem städer för att få fler att ställa bilen. Reaktionen bland de styrande i de städerna har varit negativ.
Den tyska regeringen vill undvika körförbud och har kritiserats för att inte sätta press på den mäktiga bilindustrin som är en stor arbetsgivare med 1,5 miljoner anställda.
Bilindustrin säger sig vilja göra miljöförbättrande förändringar av mjukvaran vilket miljöorganisationer anser inte ger tillräcklig effekt.
Se mer om utsläpp och luftföroreningars påverkan på människors hälsa i Korrespondenternas avsnitt ”Till sista andetaget” i SVT Play