Fartyg eskorteras av isbrytare genom en frusen havssträcka.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med ombord på den finska isbrytaren Urho – och besök Helsingforsvarvet. Foto: Jani Mattsson

Nu vill alla ha isbrytare – kan bli Finlands nya kassako

Publicerad

Isbrytare hör till de allra svåraste fartygen att bygga – och Finland är världsledande på området. Den kunskapen kan nu bli en lyckträff för landet när isbrytare blir allt viktigare geopolitiskt. Nu säger Donald Trump att USA i snabb takt behöver 40 stycken.

– Ryssland har runt 40 isbrytare. Kanada har två och USA har en eller en och en halv. Kina bygger också ut sin isbrytarflotta väldigt snabbt, säger Paul Barret, kommunikationschef på skeppsbyggarföretaget Davie.

Under de senaste decennierna har västvärlden låtit sin isbrytarflotta förfalla. Men nu har det internationella intresset vaknat igen. Finland, USA och Kanada skrev ett samarbetsavtal om isbrytare förra sommaren.

Uppköpt av Kanada

Finland är världsledande på området. Över hälften av alla isbrytare i världen är byggda där, och 80 procent är designade i Finland. Förra året köptes Helsingforsvarvet upp av det kanadensiska skeppsbyggarföretaget Davie.

Varvet har tillverkat 66 isbrytare men senast ett västerländskt skepp blev klart var för 10 år sedan. I mars lade Kanada en order på en stor isbrytare.

Följ med ombord på den finska isbrytaren Urho – komplett med bastu – i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.