Den nya tågförbindelsen mellan Kouvola i Finland och Xian i Kina är 800 mil lång och det tar tio dagar för ett containertåg att färdas på sträckan.
Rutten går från Kouvola, via Moskva och Khorgos i Kazakstan till Xian i Kina.
På den centralasiatiska stäppen i Khorgos i Kazakstan finns den visumfria handelszonen på gränsen till Kina. Den splitternya torrhamnen används för att flytta godset i containrarna eftersom man har olika spårvidd.
Handeln i rekordfart
”Det tar tre minuter att lasta en container”, säger Galina Osipova, kranförare i den nya torrhamnen. Hon berättar om sitt arbete i ett reportage av SVT Nyheters Asienkorrespondenter Susan Ritzén och Nicolai Zellmani.
Handeln har utvecklats med rekordhastighet. Nu kör tre till fyra tåg per dag via Khorgos till och från Kina.
Den nya Sidenvägen består av flera handelsvägar tvärs över Asien, en av vår tids största infrastruktursatsningar. Med nya kinesiska hamnar, vägar och järnvägar förbinds världsdelarna. Projekten finansieras med bidrag och lån från Kina och med investeringar i de berörda länderna. I april 2017 kördes ett direkttåg för första gången mellan London och Kina.
Billigare än flyg
Att frakta med tåg är billigare än flyg och dyrare än med båt. Men frakten går fortare än med fartyg och kan därför vara mer ekonomiskt.
För nordiska företag kan förbindelsen med finska Kouvola få betydelse eftersom transportavståndet till Kina blir kortare än via Centraleuropa.