Och det är hög tid för nya grepp i Bagdad-trafiken – antalet bilar i Irak har mer än fördubblats sedan Saddam-tiden.
Före diktatorn Saddam Husseins fall i den USA-ledda invasionen våren 2003 fanns det 1,25 miljoner registrerade bilar i Irak, uppger trafikpolischefen Jaafar Tohman Kadhim al-Khafaji. Nu har det officiellt tillkommit 1,5 miljoner, och den svarta importsektorn är stor.
-Före invasionen var det mycket svårt att köpa bil. Nu är det mycket lätt, säger al-Khafaji, som jobbat inom trafikpolisen i 36 år.
Inom två år
Trafikkaos är därför bara förnamnet på läget på Bagdads gator. Men nu har myndigheterna samlat sig till att försöka återupprätta det körkortssystem som kollapsade i och med kriget. Sedan oktober har flera tusen nya körkort utfärdats.
-I sju år fanns det inte körkort. Allt, all utrustning, var stulet. Men nu hoppas vi att inom två år kommer ingen att kunna köra utan giltigt körkort, säger al-Khafaji.
Den som är försedd med ett gammalt körkort från Saddam-eran behöver bara genomgå ett hälsotest för att få ut ett nytt. För övriga är det samma rutiner som i övriga världen, med förarutbildning på exempelvis körskolan Maysaloon i östra Bagdad.
-Bagdads gator är läskiga för någon som lär sig att köra, säger 27-årige Dawood Salman, som köpt ett paket med tio körlektioner för motsvarande en svensk tusenlapp.
-Att införa körkort är bra. . . Min bild är att 30-40 procent av alla som kör antingen inte kan, eller kör för fort.
”Rena slagsmålet”
Mycken möda återstår alltså. Och det bältestvång som infördes förra året följs dåligt – ofta sätter folk bara på sig bältet när de närmar sig polisspärrar.
-Över en tredjedel av min tid i trafiken består av frustration och stress, på grund av antalet bilar, hur folk kör, och ständiga köer, säger 35-årige Wissam Jawad, körlärare på Maysaloon.
-I en del Bagdadkorsningar är det rena slagsmålet, tillägger han, och illustrerar genom att hålla upp nävarna.
TT
Fakta: Körkort
• Körkortet, tillstånd att framföra motorfordon, är ett nästan lika gammalt fenomen som bilismen.
• Det första anses passande nog ha utfärdats till Karl Benz, en av männen bakom den moderna automobilen, i Tyskland 1888. Han behövde dock varken plugga teori eller köra upp.
• Preussen var det första område i världen som införde obligatoriska körkort för alla automobilförare. Det skedde hösten 1903. 1910 fick systemet spridning i hela Tyskland, och sedermera över världen.
• I Sverige krävdes ”bevis, utfärdadt af besiktningsman” för bilkörning från och med årsskiftet 1906-07.
Källor: Der Spiegel, Vägverket.