Nytt grepp på Bagdads gator: Körkort

Uppdaterad
Publicerad

Irakiska myndigheter utfärdar nu körkort, för första gången sedan 2003.

Och det är hög tid för nya grepp i Bagdad-trafiken – antalet bilar i Irak har mer än fördubblats sedan Saddam-tiden.

Före diktatorn Saddam Husseins fall i den USA-ledda invasionen våren 2003 fanns det 1,25 miljoner registrerade bilar i Irak, uppger trafikpolischefen Jaafar Tohman Kadhim al-Khafaji. Nu har det officiellt tillkommit 1,5 miljoner, och den svarta importsektorn är stor.

-Före invasionen var det mycket svårt att köpa bil. Nu är det mycket lätt, säger al-Khafaji, som jobbat inom trafikpolisen i 36 år.

Inom två år

Trafikkaos är därför bara förnamnet på läget på Bagdads gator. Men nu har myndigheterna samlat sig till att försöka återupprätta det körkortssystem som kollapsade i och med kriget. Sedan oktober har flera tusen nya körkort utfärdats.

-I sju år fanns det inte körkort. Allt, all utrustning, var stulet. Men nu hoppas vi att inom två år kommer ingen att kunna köra utan giltigt körkort, säger al-Khafaji.

Den som är försedd med ett gammalt körkort från Saddam-eran behöver bara genomgå ett hälsotest för att få ut ett nytt. För övriga är det samma rutiner som i övriga världen, med förarutbildning på exempelvis körskolan Maysaloon i östra Bagdad.

-Bagdads gator är läskiga för någon som lär sig att köra, säger 27-årige Dawood Salman, som köpt ett paket med tio körlektioner för motsvarande en svensk tusenlapp.

-Att införa körkort är bra. . . Min bild är att 30-40 procent av alla som kör antingen inte kan, eller kör för fort.

”Rena slagsmålet”

Mycken möda återstår alltså. Och det bältestvång som infördes förra året följs dåligt – ofta sätter folk bara på sig bältet när de närmar sig polisspärrar.

-Över en tredjedel av min tid i trafiken består av frustration och stress, på grund av antalet bilar, hur folk kör, och ständiga köer, säger 35-årige Wissam Jawad, körlärare på Maysaloon.

-I en del Bagdadkorsningar är det rena slagsmålet, tillägger han, och illustrerar genom att hålla upp nävarna.

TT

Fakta: Körkort

• Körkortet, tillstånd att framföra motorfordon, är ett nästan lika gammalt fenomen som bilismen.

• Det första anses passande nog ha utfärdats till Karl Benz, en av männen bakom den moderna automobilen, i Tyskland 1888. Han behövde dock varken plugga teori eller köra upp.

• Preussen var det första område i världen som införde obligatoriska körkort för alla automobilförare. Det skedde hösten 1903. 1910 fick systemet spridning i hela Tyskland, och sedermera över världen.

• I Sverige krävdes ”bevis, utfärdadt af besiktningsman” för bilkörning från och med årsskiftet 1906-07.

Källor: Der Spiegel, Vägverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.