Räddningsfartygen som hjälpt migranter och flyktingar i sjönöd har blivit allt färre eftersom de nekas att ta de nödställda till hamnar i Italien. Nu söker sig människor till Spanien i stället. Färden blir längre och mer riskfylld.
Ett större ansvar har hamnat på den civila sjöfarten att hjälpa migranter och flyktingar i sjönöd.
Fiskare anklagad för smuggling
Fiskare i Tunisien har hjälpt tusentals migranter och flyktingar. Den tidigare fängslade fiskaren Chamseddine Bourassine från kuststaden Zarzis är en av dem. Han och hans besättning anklagades för människosmuggling och riskerade upp till 15 års fängelse i Italien. Han hävdade att han försökt bogsera en migrantbåt i sjönöd in på italienska vatten av humanitära skäl, vilket italienska myndigheter betvivlade. Besättningen släpptes den 22 september på fri fot av domstolen på Sicilien.
– Det viktigaste är att rädda liv – och då behöver vi gemensamma lösningar. Det kan inte vara så att länder som öppnar sina hamnar får ta hela ansvaret. De europeiska länderna måste komma överens om tydliga regler och inte bråka och förhandla om varje båt med migranter som dyker upp, säger Caroline Bach, talesperson för FN:s flyktingorgan UNHCR för norra Europa.
Bryta mot sjörätt
EU:s kust- och gränsbevakning – även känd som Frontex – har inte haft tillräckliga resurser. EU-kommissionen föreslår nu att öka antalet gränsbevakare till 10 000. Planen är att EU-byrån också ska skaffa sig egna fartyg och flygplan.
I förslaget ingår även att snabbare skicka hem asylsökande som fått avslag och en uppmaning till medlemsländerna att ta emot fler kvotflyktingar.
– Det kan innebära stora kostnader för handels- och fiskefartyg om de inte tillåts gå in i hamnar med nödställda. Det är problematiskt om de i stället bryter mot den internationella sjörätten och blir mer försiktiga med att hjälpa till, säger Caroline Bach från UNHCR.
Säkra alternativ
Hon hävdar också att det finns säkra alternativ för flyktingar att ta sig till säkerhet – kvotflyktingprogrammet, familjeåterförening, studentvisum.
– Ingen ska behöva riskera sitt liv på en livsfarlig resa genom Saharaöknen och Medelhavet, säger Caroline Bach.