Drömmen om att bli perfekt kan få många att må dåligt. En av de drivande faktorerna i denna utveckling menar många är reklamens bildspråk, där kroppar ofta retuscheras till perfektion. Det omöjliga och ouppnåeliga blir det eftersträvansvärda.
Ung arbetsseger
I den norska huvudstaden har en rad ungdomsorganisationer under flera år krävt ett förbud mot den typen av bilder på kommunala reklamytor. På onsdagen klubbades beslutet i stadens fullmäktige, rapporterar Vårt Oslo.
Enligt Lan Marie Ngyen Berg (MP), borgarråd med ansvar för miljö och lokaltrafik, är förbudet ett viktigt steg i kampen för att dämpa kroppshetsen. Hon säger att arbetet med att skriva in förbudet mot bilder på retuscherade modeller i kommunens reklamkontrakt redan startat.
Självklart beslut
– Många av de här bilderna främjar osunda och orealistiska kroppsideal och självklart ska kommunala annonsplatser inte användas för att sprida detta, säger hon.
Men Oslo är inte först. Redan 2016 införde Trondheim ett liknande förbud, som även inbegrep objektifierande reklam med till exempel lättklädda modeller.
Franska böter
Israel var också tidigt ute och i Frankrike blev det i höstas obligatoriskt att förse reklambilder, där modellen retuscherats för att se smalare ut, med varningstext. Den som bryter mot reglerna döms till höga böter. I Storbritannien har liknande tongångar hörts, liksom i Sverige.
En som engagerat sig i debatten om reklamens lögnaktiga bildspråk är reklamaren och varumärkesstrategen Marcus Hanser. Han är positiv till det norska förbudet, även om det bara skulle lyckas stoppa bråkdel av det massiva flödet av bilder på retuscherade kroppar
– Jag är ingen anhängare av symbolhandlingar, men i det här fallet tror jag att debatten skapas genom aktion. Det är många unga som mår dåligt av det här och man måste börja någonstans, säger Marcus Hanser.
– Det är sedan länge förbjudet att i reklamtext skriva: ”du blir jättesnygg av den här ölen”, men med bilder får man fortfarande ljuga hur mycket som helst! Detta kommer inte att hålla i längden eftersom reklam måste vara trovärdig för att fungera. Men kan man skynda på utvecklingen genom ett förbud är det välkommet.