Den publicist som bryter mot den nya lagen riskerar böter motsvarande 360.000 kronor. Trots att man inom intresseorganisationen Sveriges annonsörer inte är för en tvingande lagstiftning ser man positivt på den franska utvecklingen.
– Så fort man reglerar med lagar blir det svårare med tolkning. Men vi tycker att det är ett bra initiativ och vi är för att man ska ta egenansvar och att reklam ska vara transparent, säger marknadschef Ulf Hermansson Samell.
Svensk lagstiftning
I Sverige finns i dag lagstiftning mot vilseledande marknadsföring, men inget liknande den franska retuscheringslagen. Enligt Ulf Hermansson Samell handlar diskussionen i branschen i dag mycket om reklamens relevans och transparens.
Vore det önskvärt att samtalet närmade sig innehållet i den franska lagen?
– Absolut, särskilt om det handlar om förvanskade kroppsideal. Det ansvaret tycker jag absolut man ska ha med när man utformar kommunikation.
I Frankrike beräknas omkring 600.000 barn och ungdomar lida av ätstörningar. Bland 15–24-åringar är ätstörningar den näst vanligaste dödsorsaken efter trafikolyckor.