Påvens Instagramkonto gillade bild på avklädd modell

Uppdaterad
Publicerad

En ”like” från påvens Instagramkonto på en bild föreställande en modell iklädd endast en minimal skoluniform har skapat kontrovers i den katolska världen. Vatikanen meddelar att man vänt sig till Instagram för att få en förklaring till vad som inträffat.

– Vi kan utesluta att ”lajken” kom från den heliga stolen, säger en av påvens företrädare till the Guardian.

Vad som står klart är att en gillamarkering från påvens verifierade Instagramkonto @franciscus hamnade på en bild publicerad av den brasilianska modellen Natalia Garibotto. Det är oklart när gillamarkeringen dök upp men den syntes så sent som den 13 november innan den försvann igen.

”Kommer hamna i himlen”

Garibotto, som har 2,4 miljoner följare och vars konto i huvudsak består av mer eller mindre avklädda bilder, ska ha tagit uppmärksamheten med ro och skojat om att hon ”åtminstone kommer hamna i himlen”, rapporterar The Guardian.

Även Garibottos managementbolag har dragit nytta av situationen och skrev i förra veckan på sociala medier att man nu ”mottagit påvens officiella välsignelse”.

Källor nära påvens pressavdelning uppger för den katolska nyhetsbyrån CNA att man inlett en utredning för att ta reda på hur det kommer sig att fotot blivit gillat.

Kommunikationsavdelning

Påve Franciskus är populär på sociala medier med 7,4 miljoner följare på Instagram och 18,8 miljoner följare på Twitter.

Han brukar dock inte själv skapa innehåll på kanalerna utan omger sig med en grupp medarbetare som sköter de sociala medierna, enligt Robert Mickens, redaktör på den katolska dagstidningen La Croix.

– Han godkänner tweets, men inte likes, och vid enstaka tillfällen vill han skriva något på Twitter på grund av en pågående situation. Han kan inte ha haft något med detta att göra. Det är kommunikationsavdelningen, och hur det gick till vem vet, säger Robert Mickens till The Guardian.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.