Ett Boeing 737 Max 8-plan som flögs av Ethiopian Airlines. Foto: Mulugeta Ayene / AP / TT

Pilot varnade Boeing-chefer – månader innan dödsolyckorna

Uppdaterad
Publicerad

En Ethiopian Airlines-pilot varnade chefer på flygbolaget om Boeing 737 MAX 8, flera månader innan 157 personer omkom i en flygkrasch. Det rapporterar Bloomberg, med hänvisning till interna dokument och mejl.

”Det kommer med säkerhet leda till en krasch”, skriver piloten enligt Bloomberg.

Den 13 december skrev piloten Bernd Kai von Hoesslin att mer träning och bättre kommunikation var ett måste, för att undvika olyckor, rapporterar Bloomberg.

Som exempel pekade han på det Lion Air-plan som störtade i Indonesien den 29 oktober. Även det planet var ett Boeing 737 MAX 8.

Problem med varningar

”Det kommer med säkerhet leda till en krasch” om det piloter kämpar med fel i styrsystemet och det också dyker upp varningar om att de flyger för nära marken, skriver Bernd Kai von Hoesslin till cheferna.

Knappt fyra månader senare, den 10 mars, kraschar ett Ethiopian Airlines-flyg minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Abeba. 157 personer dog.

Enligt Bloomberg utgjorde korrespondensen mellan von Hoesslin och Ethiopian Airlines totalt 418 sidor dokument. Han lyfte flera saker som han var bekymrad över, bland annat underhåll, pilotvila och de operativa procedurerna.

Träning och utbildning

En talesperson för Ethiopian Airlines säger att deras piloter har gått igenom all den träning som Boeing och den amerikanska flygmyndigheten rekommenderar, skriver Bloomberg.

Både i Etiopien och Indonesien misslyckades piloterna att hindra planets nos från att dyka. Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade nödsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som fanns i planen, aktiverades felaktigt.

FAKTA: BOEING 737 MAX 8

Amerikanska Boeings flygplansmodell 737 Max 8 används för kort- och medeldistansflygningar. Modellen är en utveckling av världens vanligaste passagerarflygplan 737 och anses vara världens mest tekniskt avancerade trafikflygplan.

Sedan lanseringen 2017 har över 5 000 exemplar beställts och omkring 370 levererats världen över.

Det som främst skiljer den aktuella modellen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystemet, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart – om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.