Migranterna räddades under natten till måndagen utanför Libyens kust. Men längre än till internationellt vatten kom de inte på grund av en dispyt mellan Italien och Malta.
Räddningsinsatsen koordinerades av Italien men fartyget nekades sedan av inrikesministern att lägga till i hamn.
Italien tog tillfället att visa Europa att man kan stänga hamnarna, berättar SVT:s Europakorrespondent Christoffer Wendick i Morgonstudion på fredagen.
– Man har hotat att stänga hamnarna redan förra sommaren. Det kom inte som en blixt från klar himmel, säger han.
Och Malta anser att landet har inte någon skyldighet att ta emot migranterna.
”Det enda rätta”
Då trädde Spanien in och sade att räddningsfartyget får tillstånd att anlöpa hamn.
Hur låter det från spanskt håll?
– Man tycker man att man gjort det enda rätta. Man har stått upp för en medmänsklighet som man tycker är värdig. Nu får landet istället beröm.
Vad vill Italien säga med den här markeringen?
– De betraktar inte operationen som om livräddning, utan mer ser det som en slags ”taxiverksamhet” som bara gynnar skrupellösa smugglare i deras affärsverksamhet, sade Wendick.
”Granska fall för fall”
Spaniens vice premiärminister Carmen Calvo sade, enligt nyhetsbyrån AP, att myndigheterna skulle granska fall för fall om migranterna kvalificerar sig för asyl enligt landets föreskrifter.
Calvo sade att minderåriga och kvinnor var en prioritet, särskilt de som kan ha utnyttjas i trafficking i deras försök att nå Europa.
Fakta: räddningsoperationen
Migranterna reser från centrala Medelhavet ombord på Aquarius, ett räddningsfartyg som drivs av hjälpgrupp SOS Mediterranee och två båtar från den italienska regeringen.