“Italiens praxis och politik leder direkt till fler dödsfall på Medelhavet”, skriver Sasha Ockenden på SOS Humanity till SVT.
En räddning åt gången
Den nya lagen trädde i kraft i mars i fjol och är en del av regeringens stramare migrationspolitik. Den säger bland annat att räddningsfartyg måste uppsöka tilldelad hamn omedelbart efter en räddningsinsats.
Det innebär att de bara kan genomföra en räddning åt gången, och inte får uppehålla sig på havet för att rädda fler båtar i nöd. Organisationer vittnar också om att de ofta tilldelas hamnar långt ifrån räddningszonerna; i norra Italien istället för runt Sicilien, som tidigare.
“Vårt fartyg Aurora blockerades två gånger, eftersom vi tilldelats hamnar för långt ifrån vår position, vilka var omöjliga för oss att nå av flera skäl (passagerarnas tillstånd, väderförhållanden, brist på bränsle)”, skriver Oliver Kulikowski på Sea Watch till SVT.
Lämnat båtar i nöd
Brott mot lagen kan leda till böter på upp till 10 000 euro, och en blockering av räddningsfartyget i 20 dagar. I en färsk rapport beskriver Läkare Utan Gränser hur man vid flera tillfällen lämnat båtar i nöd på havet för att inte bryta mot lagen.
– Dilemmat är att antingen rätta sig efter myndigheterna för att undvika en blockad och därmed kunna fortsätta räddningsinsatserna, eller å andra sidan svara på ropet från människor som befinner sig i sjönöd, säger Jana Chiernioch på Läkare utan gränser.
”Regler är regler”
Hjälporganisationerna menar att den italienska lagen bryter mot internationell sjölag, och i juli framförde fem organisationer ett gemensamt klagomål till EU-kommissionen.
SVT har framfört kritiken till italienska inrikesdepartementet, och fått skriftligt svar från dess presstjänst:
”Behovet av att reglera hjälporganisationers aktivitet för att de inte ska utgöra ett incitament för migranter har även uttryckts av Frontex. Regler är regler, och de måste respekteras av hjälporganisationerna.”